AMSTERDAM - Aan het eind van de middag van dinsdag 29 juli - een dag eerder dan gepland - lag het 1 miljoen kilo zware metrodek voor de ringlijn bij station Amsterdam Zuid op zijn plek. Na een succesvolle schuifoperatie op maandag, moest de betonnen kolos nog ongeveer 2 meter zakken om op zijn definitieve hoogte van 4 meter te komen. Over enkele weken kunnen metrolijnen 50 en 51 vanaf de Isolatorweg weer gebruikmaken van dit spoor; nu is alleen het meest noordelijke metrospoor beschikbaar voor beide richtingen.


Timelapse

Bouwcombinatie Nieuw-Zuid begon maandagochtend met het schuiven van het metrodek, nadat in de voorgaande week de glijbanen waren aangebracht. Bijgaande timelapse laat zien hoe eerst de gele glijbanen werden gebouwd en hoe vervolgens de enorme vijzels het betonnen gevaarte in beweging brachten en 16 meter zuidwaarts schoven. Bouwmanager Emiel Vergouw van Zuidasdok: "Mede door de gunstige weersomstandigheden en het feit dat er zich geen eventuele tegenvallers voordeden, kon de operatie een dag vervroegd worden. Na ruim 2 uur lag het dek van 4 bij 100 meter op zijn plek en kon het 'aflaten' tot de definitieve hoogte in gang gezet worden. Wij zijn erg blij met dit resultaat!"

Vernieuwing station Amsterdam Zuid

De vernieuwing van de bestaande stationspassage, de Minervapassage, is nodig om de groeiende reizigersstroom op station Amsterdam Zuid aan te kunnen. Zodra de tweede – nieuwe - reizigershal, de Brittenpassage, gereed is in 2027, sluit de bestaande Minervapassage voor een drastische verbouwing. De Minervapassage wordt breder (nu 12 meter, straks 40 meter) en hoger (nu 2,5 meter onder de metrosporen, straks ruim 4 meter). De Minervapassage krijgt geen toegangspoortjes en blijft zo de open verbinding tussen het noorden en zuiden van Zuidas. Uiteindelijk wordt station Amsterdam Zuid een hoogwaardig vervoersknooppunt waar de (internationale) trein, metro, tram, bus en fiets samenkomen.