AMSTERDAM - In Amsterdam is er een milieuzone ingesteld voor brom- en snorfietsen. Wanneer je een brommer, snorfiets of scooter hebt die ouder is dan 2010, dan mag je er niet meer mee in de bebouwde kom rijden. Maar hoe zitten deze milieueisen in Amsterdam in elkaar en voor wie zijn ze geldig?

Wat is een milieuzone?

De lucht in grote steden zijn zeer vervuild door de drukte en alle uitlaatgassen van het verkeer. Deze vervuilde lucht is niet goed voor je en heeft een negatieve invloed op je gezondheid. Om de luchtkwaliteit in de stad te verbeteren hebben bepaalde gemeenten milieuzones ingevoerd. Dit houdt in dat bepaalde vervoersmiddelen niet in aangewezen gebieden van de stad mogen rijden. Dit gaat vooral om vervoersmiddelen die rijden op diesel en zeer vervuilend zijn.

In Nederland hebben 15 gemeenten een milieuzone ingesteld voor dieselvoertuigen in de stad. Dit gaat vooral om diesel vrachtwagens, autobussen, bestelauto’s en normale auto’s. In Den haag en Amsterdam is er ook een milieuzone ingesteld voor brom- en snorfietsen en taxi’s.

Geldt de milieuzone voor iedereen?

De milieuzone is dus ingesteld voor vervoersmiddelen die op diesel rijden en erg vervuilend zijn. Dit gaat vooral om de 2-takt en 4-takt brom- en snorfietsen van 2010 of ouder. Dit staat vast met de Datum Eerste Toelating, ook wel de DET genoemd. Als je scooter of brommer een DET vanaf 1 januari 2011 heeft, hoeft u hier geen ontheffing voor aan te vragen en mag je hier gewoon mee in een milieuzone rijden.

Ook geldt de milieuzone niet voor elektrische brommers en scooters, motorfietsen, brommobielen en gehandicaptenvoertuigen. Hier hoef je dus ook geen ontheffing voor aan te vragen. Voor 4-takt brom- en snorfietsen is het niet meer mogelijk om een ontheffing aan te vragen. Je kunt dit alleen proberen wanneer het een medische reden heeft en je aan bepaalde voorwaarden voldoet. Het is dan ook redelijk moeilijk om deze ontheffing te krijgen.

Controle van de milieuzone

De gemeente Amsterdam heeft strikte controle op de milieuzones. Dit doen ze door middel van camera’s en handhavers op straat. Dit gebeurt in elke milieuzone vooral door het gebruik van een soort flitspalen. Deze kunnen je kentekenplaat lezen en zo je DET achterhalen. Wanneer je met een niet toegelaten voertuig in de milieuzone rijdt, riskeer je een boete van € 70,-, waar de administratiekosten nog bij komen.

Sloop reglement met een beloning

Om de verkoop en gebruik van de 2-takt en 4-takt terug te dringen, is er een sloop reglement met beloning ingezet. Dit houdt in dat je onder bepaalde voorwaarden je oude brommer of scooter kunt inleveren, zodat hij gesloopt kan worden. Je kunt hiervoor een tegoed krijgen van de gemeente als beloning. Dit kun je doen op specifieke inleverdagen.

Het is de bedoeling dat je dit geld gebruikt om een schonere vorm van vervoer aan te schaffen. Dit kun je doen door het aanschaffen van een fiets, het huren van een deel auto of bijvoorbeeld een elektrische scooter. Ook het gebruik van bijvoorbeeld deel scooters wordt gestimuleerd. Zeker wanneer je niet vaak en scooter gebruikt, is dit een uitkomst.

Elektrische scooters of andere alternatieven

Als alternatief wordt er vaak een elektrische scooter of een deel scooter aangeraden. Deze stoten een stuk minder uit en zijn wel toegelaten in de milieuzone in de stad. Dit maakt zulke scooters het ideale vervoermiddel voor in de stad. Zeker aangezien het hebben van een auto in de stad waardeloos is door het gebrek aan parkeerplekken en hoge parkeerkosten. Wanneer je naar de stad gaat wordt er dan ook vaak aangeraden om er met het openbaar vervoer heen te komen.

Wanneer je in de stad woont is het hebben van een scooter helemaal handig. Het is de snelste manier om je te verplaatsen in de stad. Het is sneller dan je lopend of met de fiets verplaatsen en je bent niet afhankelijk van de tijden van het openbaar vervoer. Je kunt je scooter rijbewijs halen in Amsterdam en je zo makkelijk en snel verplaatsen in de stad. Zo ben je ook niet afhankelijk van of er wel een deel scooter beschikbaar is.