Aparte wasmachine
Een thuisshirt met het oude logo op de borst, de roep erom klinkt al sinds de jaren '90, toen de afbeelding van de Griekse god van een moderne look werd voorzien. Maar nu keert het oude logo terug op het nieuwe thuisshirt. Althans dat beweert Footy Headlines. Andere voetbalwebsites namen het bericht over en de fans reageerden enthousiast. Het oude logo is voor velen heilig en zo'n nieuw shirt zal door de fans gekoesterd worden als een kleinood. Een greep uit de reacties op social media: 'Deze ga ik zelf wassen, daar blijft mijn vriendin van af!', 'Ik zou hiervoor zelfs een aparte wasmachine en wasdroger kopen!'. Maar voordat het shirt gekocht, gedragen en gewassen kan worden, moet het eerst in de Ajax-fanshop liggen.
Pyjama
En daar is alleen nog een nieuw jeugdshirt en een uitshirt officieel bekend gemaakt, waar de reacties weer wat koeler op zijn. Het blauw/zwart-gestreepte design doet veel fans denken aan een pyjama of de tenues van Club Brugge, Gremio en Inter Milan. Het vermeende nieuwe thuisshirt met het oude logo schittert nog door afwezigheid. Net als het door datzelfde Footy Headlines aangekondigde Bob Marley-shirt. 'Waar is dat Bob Marley-shirt nou?' wordt er gevraagd. Het geld brandt al in de portemonnees, maar de fans zullen geduld moeten hebben. En incasseringsvermogen, mochten de gelekte shirts helemaal niet bestaan. Fake news is immers heel makkelijk te creëren.
Three Little Birds
De premature blijdschap was ook al groot toen een nieuw uitshirt met een knipoog naar Bob Marley uitgelekt zou zijn. De voetbalwebsites namen massaal het zwarte ontwerp met de rood-groen-gele accenten over. Boven de drie Andreaskruizen staan drie vogeltjes afgebeeld, alsof het rood, groen en geel nog niet duidelijk genoeg linkt naar reggae-legende Bob Marley, die verantwoordelijk is voor het officieuze clublied Three Little Birds.
Ajax' marketingafdeling
Het Bob Marley-shirt past welbeschouwd goed in het verlengde van hoe de club zichzelf tegenwoordig profileert. De marketingafdeling wordt geroemd om haar positieve en vaak humorvolle communicatie via de sociale kanalen. Het terughalen van het zo vurig gewenste oude logo en een uitshirt waarmee de 'Every little thing gonna be all right' zingende supporters ook geëerd worden zou een logische stap zijn. Vooralsnog houden de website van de club en de officiële fanshop de nieuwe shirts onder de pet.