Aangezien tegenwoordig steeds meer aankopen online gedaan worden, is het voor bedrijven ook steeds rendabeler om, naast een fysieke locatie, ook een webshop te starten. Op die manier vergroot een ondernemer zijn bereik en zorgt deze ervoor dat het bedrijf een sterkere online aanwezigheid heeft. Je kunt dan immers producten over grote afstanden en over landsgrenzen heen verkopen.


Het runnen van een webshop is dus een goede keuze, maar hoe maak je nu zo’n online winkel? Je moet met best wat zaken rekening houden, mocht je een succesvolle webshop willen beginnen. Dit overweldigt ondernemers regelmatig, want voor de meesten is het een onbekend gebied. Vandaar dat we in dit artikel kijken of je het beste een webshop zelf kunt maken of het beter kunt uitbesteden.


Beperkte middelen besparen

Zelf een webshop maken, klinkt best aantrekkelijk als we kijken naar het kostenvoordeel. Je enige kosten zijn namelijk die van de technische software en zaken als de domeinnaam of het mailadres. Met platformen als WordPress of Squarespace kun je daarnaast redelijk snel zelf een eigen webshop maken. Dit alles terwijl je ook nog eens wat online vaardigheden opdoet. Kortom: je bespaart een aanzienlijke hoeveelheid geld en je kunt de webshop in een relatief korte periode afhebben.


Een minder resultaat

Hoewel je kunt besparen op de beperkte middelen, moeten we wel rekening houden met het uiteindelijke resultaat, namelijk de webshop. Een budgetvriendelijke webshop is vaak niet zo geoptimaliseerd als een webshop gebouwd door een webdesigner. Vaak zien we een trage laadtijd, een onlogische lay-out en weinig gebruiksvriendelijkheid, wat klanten afschrikt. Als ondernemer heb je op de kosten bespaard, maar zorg je tegelijk ook voor minder opbrengsten.


Beperkte mogelijkheden

Doordat veel ondernemers vanuit een kostenbesparende invalshoek naar webshops en websites kijken, kiezen ze vaak voor goedkope software die veel beperkingen heeft. En hoewel het klopt dat het bouwen van een webshop geen maanden hoeft te duren, zijn veel ondernemers er in de praktijk toch aanzienlijk druk mee. Je webshop staat gauw online wanneer je kiest voor uitbesteden, terwijl de webdesigner ook nog met een goed design komt, wat bijvoorbeeld bij CCV Shop het geval is.


Wat is nu de beste oplossing?

Het kostenvoordeel weegt zeker zwaar als we kijken naar beginnende ondernemers met weinig financiële middelen. Echter, voor ondernemers die wensen te groeien, is het van belang dat de webshop flink geoptimaliseerd is om zo veel mogelijk sales te maken, wat betekent dat een uitbestede webshop aantrekkelijker is.

Een onlogische en onaantrekkelijke webshop levert minder op dan een professionele webshop. Wanneer je op korte termijn investeert, zul je dus op lange termijn profiteren.

Als we het op die manier bekijken, ligt het er maar net aan welke tijdsvoorkeur een ondernemer heeft en hoeveel financiële middelen deze tot zijn beschikking heeft. Je kunt altijd proberen je eigen webshop in elkaar te zetten en wanneer je merkt dat je er niet uitkomt, dan kun je altijd nog aan de bel trekken