AMSTERDAM - Zien en gezien worden geeft een veilig gevoel. Zeker als het donker is. Met 140.000 lantaarnpalen zijn de Amsterdamse straten goed verlicht. Ruim 350 gebouwen, beelden en bruggen staan ’s avonds in de spotlights. Adviseur stadsverlichting Hans Akkerman is voorlopig nog niet klaar met het ‘verlichten van zijn huiskamer Amsterdam.’

Ruim 500 jaar geleden, in 1505, schreef het stadsbestuur dat het niet verantwoord was zich na het zogenaamde ‘boevenuur’ om negen uur ’s avonds op straat te begeven. Als dat toch nodig was, diende men een (kaars)lantaarn mee te dragen. Het was in die tijd ’s nachts aardedonker. Kwamen de Amsterdammers niet in aanraking met boevengespuis, dan vielen ze misschien wel in de gracht.

Economische voorspoed

In 1669 bedacht Jan van der Heijden de eerste openbare straatverlichting met een systeem voor olielantaarns. Er ontstond een nieuw soort bedrijvigheid in de avond. Er kwamen kraampjes op straat en men kon een avondwandeling maken. Maar die lantaarns moesten wel allemaal worden aangestoken en ’s ochtends weer gedoofd; een arbeidsintensief klusje.

Amsterdam als huiskamer

Olielantaarns zie je nu niet meer. De ontwikkeling van de verlichting staat nooit stil. Stadsilluminator Hans Akkerman weet daar alles van. Akkerman: ‘Ik vind het waanzinnig leuk om te werken aan de verlichting in Amsterdam! Mensen hebben duidelijke ideeën over licht. Goede verlichting in hun huiskamer vinden ze vaak erg belangrijk. Amsterdam is mijn huiskamer, waar ik het licht voor mag bedenken.’

Amsterdam Light Festival als inspiratiebron

‘Het Amsterdam Light Festival laat zien wat licht kan betekenen voor de stad. Mooi licht, creatief gebruik van licht. Het heeft ons geïnspireerd om minder in standaardoplossingen te denken; wat voor licht zou op een bepaalde plek het beste werken? En die oplossing mag er bovendien ook mooi uitzien.’

Wat vindt u mooie brugverlichting?

Typisch Amsterdams zijn de bogen van lampjes op de bruggen over de grachten. Deze ‘boogjesbrugverlichting’ is aan vernieuwing toe. Akkerman: ‘Gaan we die lampen simpelweg vervangen of wordt het tijd voor iets nieuws? Als experiment hebben we brug nummer 5 op de Singel nu voorzien van ledverlichting. Dat geeft een heel ander effect waardoor je de diepte van de brug goed kunt zien. De vraag is nu: willen we dit voor alle bruggen gaan doen?’