AMSTERDAM - Op dinsdag 23 januari 2018 zullen acteurs Liz Snoijink en Peter Bolhuis in het DeLaMar Theater in Amsterdam, onder regie van Ursul de Geer, een theatrale lezing geven van het nieuwe toneelstuk van de Duitse succesauteur Daniel Kehlmann, in de vertaling van Ben Lansink. In Explosief (Heilig Abend) schetst Kehlmann de controlemechanismen van terreursbestrijding vanuit het belang van de staat, tegenover het belang van de individuele burger. Het steeds groter wordende dilemma tussen de noodzaak van ‘Big Brother is watching you’ en het recht op privacy staat centraal.

Explosief

Het is Kerstavond. Een vrouw, professor politieke filosofie, is uit haar taxi gehaald en wordt verhoord op een bureau. Haar ondervrager lijkt alles van haar te weten. Hij is ervan overtuigd dat zij samen met haar ex-man een terroristische aanslag heeft beraamd en dat precies om middernacht ergens in de stad een bom zal ontploffen. Of toch niet? Het is half elf, hij heeft slechts anderhalf uur om dat uit te vinden. Ondertussen tikt de klok onontkoombaar de tijd weg.

Lovende Weense pers

Het nieuwe stuk van internationale bestseller auteur/filosoof Daniel Kehlmann o.a. bekend van Het meten van de wereld, Roem, Tijl, (DWDD boek van de maand november), is bij de wereldpremière in Wenen in februari 2017 als een bom ingeslagen.

Uit de Weense pers:

  • “Zulke spannende tot nadenken stemmende negentig minuten heeft men in geen tijden op het toneel gezien” FAZ
  • “In geniaal proza zet Kehlmann een Kafka-achtig stuk over de Controlestaat neer” Kronen Zeitung
  • ”Daniel Kehlmann beantwoordt de vragen van deze tijd over terreur en totale staatscontrole met een excellent opgebouwde thriller” NEWS
  • “Kehmann’s well-made play toont niet alleen het dilemma of het doel de middelen heiligt, maar het stelt ook heel genuanceerd de juiste vragen” Die Furche
  • “Een ijzersterk stuk dat niet actueler zijn kon” Monttingers Meinung

Explosief

  • Wanneer: di 23 jan, 20.30 uur
  • Waar: DeLaMar Theater
  • Kaartverkoop: www.delamar.nl

Na afloop is er een discussie met het publiek, spelers, regisseur en een thema-expert.