AMSTERDAM - Hier de tentoonstellingen van de maand maart bij Foam

1 maart – 28 april 2019
Foam 3h: Eva O’Leary – Happy Valley
Winnaar Outset | Unseen Exhibition Fund
Opening & Artist Talk, donderdag 28 februari
U bent van harte welkom vanaf 17.30 uur

Happy Valley is de bijnaam van de plaats State College in de staat Pennsylvania (VS), waar de Amerikaans-Ierse kunstenaar Eva O’Leary (1989) is opgegroeid. Op het eerste gezicht lijkt het een rustige en stille plek. Het huisvest de Penn State University en het populaire American football-team, de Penn State Nittany Lions. Deze plek gold lange tijd als het schoolvoorbeeld van het perfecte randstedelijke leven in Amerika, maar is tegenwoordig bekender door een internationaal kindermisbruikschandaal. O’Leary verliet Happy Valley op haar 18e, maar de plek blijft in haar werk terugkomen. Op het eerste oog geven de foto’s een fris en kleurrijk beeld van een Amerikaans stadje en haar inwoners. Maar de bijna agressieve scherpte van haar beelden geeft tegelijkertijd een onbestemd gevoel.

15 maart – 5 juni 2019
Scheltens & Abbenes – ZEEN
Opening 14 maart vanaf 17.30 uur

ZEEN is de grootste museale solotentoonstelling van het kunstenaarsduo Scheltens & Abbenes tot nu toe. Zij worden beschouwd als Nederlands meest vooruitstrevende hedendaagse stilleven fotografen. Maurice Scheltens (1972) en Liesbeth Abbenes (1970) zijn erin geslaagd een internationale, artistieke praktijk op te bouwen op het kantelpunt tussen opdracht- en autonome fotografie.

De tentoonstelling geeft inzicht in een omvangrijk oeuvre van de laatste achttien jaar. Speciaal voor Foam maakten Scheltens & Abbenes een nieuwe video-installatie. Zoals zij de objecten die ze fotograferen zien als bouwstenen voor hun uiteindelijke compositie, gebruikten ze hun eerdere foto’s als bouwstenen voor deze site specific video-installatie. Hun fascinatie voor herhaling, lijnen, vlakken en structuren komt in de installatie optimaal naar voren. Naast de video bestaat de tentoonstelling uit een groot aantal tweeluiken. Reproducties van de tijdschriftenpagina’s waarin de foto’s van Scheltens & Abbenes oorspronkelijk verschenen worden gekoppeld aan prints die uit hun context zijn gehaald. Door de combinaties stellen Scheltens & Abbenes het kantelpunt tussen opdracht- en autonome fotografie ter discussie. Hierdoor wordt ook zichtbaar dat er een grote onderlinge verbondenheid is tussen de verschillende individuele beelden uit de verschillende series. De kijker wordt uitgenodigd tot aandachtig kijken en de fascinatie van het duo voor de dingen op microniveau te delen.

22 maart – 10 april 2019
Foam Talent | New York
Red Hook Labs, Brooklyn

Foam presenteert voor het 3e jaar Foam Talent een groepstentoonstelling die een nieuwe generatie internationale kunstenaars samenbrengt, in Red Hook Labs, Brooklyn, New York. De tentoonstelling omvat het werk van twintig jonge beeldmakers die zijn geselecteerd naar aanleiding van de jaarlijkse Foam Talent Call en presenteert een dwarsdoorsnede aan onderwerpen en technieken die worden verkend door deze hedendaagse kunstenaars die met fotografie werken. Met de selectie van deze nieuwe generatie kunstenaars toont Foam haar visie op de diverse - en vaak verrassende ontwikkelingen - in de hedendaagse fotografie. De groepstentoonstelling biedt een internationaal gewaardeerd podium aan kunstenaars in een vroeg stadium van hun carrière.

De Foam Talents 2019 zijn:

Florian Amoser (Zwitserland), He Bo (China), Valentine Bo (Oekraïne), Chen Zhe (China), Maisie Cousins (Verenigd Koninkrijk), Sylvain Couzinet-Jacques (Frankrijk), Durimel (Frankrijk), Sophie Gabrielle (Australië), Eric Gyamfi (Ghana), Thomas Hauser (Frankrijk), Gregory Eddi Jones (Verenigde Staten), Stelios Kallinikou (Cyprus), Takashi Kawashima (Japan), Dima Komarov (Rusland), Lilly Lulay (Duitsland), Jaya Pelupessy (Nederland), Daniel Shea (Verenigde Staten), Senta Simond (Zwitserland), Salvatore Vitale (Italië) en Carmen Winant (Verenigde Staten).

Foam Talent | Londen
Na Amsterdam en New York zal de tentoonstelling doorreizen naar Londen, waar het werk te zien is in Beaconsfield Gallery Vauxhall van 16 mei tot 16 juni.
19 april - 5 juni 2019
Tyler Mitchell – I Can Make You Feel Good

Dit voorjaar presenteert Foam, I Can Make You Feel Good, de eerste solotentoonstelling van opkomend talent Tyler Mitchell (1995, VS). Foam toont niet alleen een selectie foto’s uit Mitchells persoonlijke werk en werk in opdracht, maar heeft bovendien de première van twee van zijn videowerken, Idyllic Space en Chasing Pink, Found Red.

In zijn werk creëert Mitchell wat hij noemt een ‘black utopia’. Hij fotografeert jonge zwarte mensen tegen een palet van snoepgoedkleuren, in de vrijheid van de natuur of tegen idyllisch geschilderde achtergronden. Hier lijken zij vrij, expressief, ontspannen, gevoelig en trots. Hij produceert holistische beelden van individuen uit zijn omgeving en brengt hun kwetsbaarheid naar voren.

3 mei – 7 juli 2019
Changing views – 20 Years of Art Collection Deutsche Börse

Uit de serie getiteld ‘Changing views – 20 Years of Art Collection Deutsche Börse’ presenteert Foam vier wisselende thema tentoonstellingen vanaf 3 mei tot 7 juli 2019 met de volgende titels: ‘Duitsland’, ‘Iconen’, 'Sporen van wanorde’ en 'Jeugdcultuur'. Hierin wordt een selectie van werken uit de kunstcollectie van de Deutsche Börse naar voren gebracht die de belangrijkste thema’s uit de verzameling weerspiegelen.

‘Changing Views’ is samengesteld door Foam en de Deutsche Börse Photography Foundation.
14 juni – 4 september 2019
Alex Prager - Silver Lake Drive

In 2012 won Alex Prager de Foam Paul Huf Award. Met Silver Lake Drive, haar tweede solotentoonstelling in Foam, wordt teruggeblikt op ruim tien jaar werk van de Amerikaanse fotograaf en filmmaker. Voor het eerst zijn haar belangrijkste fotoseries en videowerken samengebracht in één tentoonstelling. Prager combineert mode, kunst en populaire cultuur door middel van fotografie en film. In haar hevig gestileerde beelden spelen vrouwen vaak de hoofdrol. Haar foto’s doen denken aan stills uit oude Hollywoodfilms, waarin niets aan het toeval is overgelaten – van de make-up en de houding van het model tot het verzadigde kleurgebruik. Zo ontstaat er in elk werk een bizarre geconstrueerde realiteit.