AMSTERDAM - Het grensgebied tussen film en beeldend kunst is een belangrijk aandachtspunt binnen het tentoonstellingsbeleid van EYE. Om het belang hiervan te benadrukken hebben EYE en het Paddy and Joan Leigh Fermor Arts Fund in 2015 een jaarlijkse prijs in het leven geroepen ter stimulering van nieuw werk van een kunstenaar/filmmaker die een belangrijke bijdrage levert aan dit interdisciplinaire gebied.


Op de tentoonstelling rond deze EYE Art & Film Prize is het werk te zien van de eerste drie winnaars, die allen een geëngageerd kunstenaarschap laten zien: Hito Steyerl (1966, Duitsland), Ben Rivers (1972, Groot-Brittannië) en Wang Bing (1967, China). De winnaar van de EYE Art & Film Prize 2018 wordt op 5 april bekendgemaakt.

Hito Steyerl (EYE Art & Film Prize 2015)
Hito Steyerl (1966, Duitsland) is een van de meest vooraanstaande videokunstenaars van dit moment. De ArtReview riep haar recent uit tot ‘most influential person’ in haar toonaangevende ArtReview Power 100 List. De in Berlijn gevestigde Steyerl overschrijdt in haar scherpzinnige en vaak humoristische werk moeiteloos de grenzen tussen film en beeldende kunst. Ze onderzoekt daarbij de rol van de media in tijden van globalisering, en de duizelingwekkende snelle verspreiding van beelden en kennis die de digitale technologie met zich meebrengt, in een van haar essays ‘circulationism’ genoemd. Ze stelt dat de meeste beelden niet langer louter een representatie van de werkelijkheid zijn, maar zelf ingrijpen in de realiteit. Met haar werk gaat ze ook in tegen de mechanismes van de kunstwereld, die ze graag een spiegel voorhoudt.

Uit het juryrapport: “Steyerl is een van die filmmakers die onze door en door geglobaliseerde en gedigitaliseerde wereld bijzonder scherp waarneemt. In haar werk verkent ze op baanbrekende manier de taal van het nieuwe digitale tijdperk. Ze onderzoekt, stelt vragen en maakt die taal tot onderwerp van discussie. Ze bevraagt de impact die internet en digitalisering hebben op het alledaagse bestaan. Door haar gebruik van alle mogelijke en uiteenlopende audiovisuele technieken is Steyerl een essayistisch filmmaker en kunstenaar par excellence.”

Ben Rivers (EYE Art & Film Prize 2016)
Het werk van Ben Rivers (1972, Engeland) bevindt zich op het snijvlak tussen documentaire en fictie. Met het ruwe filmmateriaal, vaak geschoten op celluloid, creëert Rivers subtiele verhalen over mensen die zich onttrekken aan een voor de hand liggende levensstijl. Ook is hij geïnteresseerd in samenlevingen die zich – veelal door hun afgelegen geografische ligging – op een heel eigen manier ontwikkeld hebben. In beide gemeenschappen vindt hij sporen van utopisch samenleven. Rivers bouwt aan een belangwekkend oeuvre dat op een uitzonderlijke manier bijdraagt aan de ontwikkelingen op het grensvlak van beeldende kunst en film.

Uit het juryrapport: “Ben Rivers is een van de krachtige nieuwe stemmen van zijn generatie, voor wie er geen grenzen meer bestaan tussen de cinema en de andere kunsten. In zijn visueel overweldigend werk toont hij zijn engagement met onze samenleving. Ben Rivers heeft een poëtische blik, waarmee hij zich een verfijnde en invoelende beschouwer van het leven en de natuur toont.”

Wang Bing (EYE Art & Film Prize 2017)
Wang Bing (1967, China) heeft een belangwekkend oeuvre opgebouwd waarin hij zowel gebruikmaakt van documentaire, van speelfilm als van video-installaties. Als filmmaker en beeldend kunstenaar richt Wang Bing zich in zijn maatschappelijk geëngageerde werk op de veranderingen die plaatsvinden in de Chinese samenleving. Wangs monumentale films zijn vaak opgebouwd uit opvallend lange opnamen, die tezamen films vormen van extreme duur. Zo is een film van 15 uur niet ongewoon voor Wang. Deze films stellen de officiële geschiedschrijving van het hedendaagse China ter discussie door te laten zien welke consequenties de grote omwentelingen hebben voor de Chinese burgers. Zo maakte hij bijvoorbeeld in één shot een 15 uur durende registratie van arbeiders in een kledingfabriek. Wang werkt vrijwel geheel zelfstandig, buiten de officiële kanalen om, met gebruikmaking van een digitale camera, natuurlijk licht en omgevingsgeluid.

Uit het juryrapport: “Wang Bing is een waarachtige en authentieke kunstenaar die met zijn compromisloze werkwijze blijk geeft van zijn betrokkenheid bij de hedendaagse samenleving en zijn visie op de condition humaine. Zijn vakkundig opgebouwde werk toont een diepgaande kennis van de visuele taal en heeft een sterke présence, zowel in de cinema als in de kunst. Hoewel hij een uitgesproken politieke mening uitdraagt, dwingt Wang Bing zijn kijkers niet zijn visie te onderschrijven. Zijn prachtige en moedige werk biedt ruimte voor meerduidigheid.”

Films, talks and events
De tentoonstelling gaat vergezeld van een programma van films, talks en events in de filmzalen van EYE.