AMSTERDAM - 29 juni - 29 augustus | OPENING donderdag 28 juni, 17.30 uur

Structures of Identity - Photography from The Walther Collection
Structures of Identity laat zien hoe fotografen uit verschillende perioden en diverse culturen de kracht van het portret gebruikten om stereotype ideeën over gender, ras, status en nationaliteit te bevestigen of juist kritisch te onderzoeken. In de tentoonstelling ligt de nadruk op de relatie tussen zelfbeeld en sociale identiteit zoals dat door middel van fotografie is vastgelegd. Iconisch werk van fotografen als August Sander, Richard Avedon en J.D. Ojeikere wordt gecombineerd met dat van hedendaagse fotografen als Yto Barrada, Samuel Fosso, Zanele Muholi en Guy Tillim. Daarnaast zijn er uitzonderlijke historische foto’s te zien van onbekende makers.

Structures of Identity benadrukt hoe sociale identiteit op verschillende manieren worden gevormd en begrepen binnen de geschiedenis van het medium fotografie. Het toont ook de constante inspanningen van The Walther Collection om de geschiedenis van de fotografie te onderzoeken buiten de conventionele, tijdgebonden, culturele en geografische grenzen om.

29 juni - 2 september | OPENING donderdag 28 juni, 17.30 uur
Foam 3h: Stelios Kallinikou - Studies in Geology

Foam presenteert met trots de tentoonstelling Foam 3h: Stelios Kallinikou - Studies in Geology. In zijn werk probeert de Cypriotische fotograaf Stelios Kallinikou (1985) steeds weer het concept van nationale identiteit te ontrafelen. Hij creëert prachtige, betoverende beelden die diep geworteld zijn in het landschap van Cyprus. Het landschap als resultaat van menselijk handelen vormt het uitgangspunt voor zijn gedachten over plaats, tijd, ruimte en geschiedenis – fundamentele aspecten voor het menselijk zijn.

Kallinikou’s werk is eerder beschreven als 'lokale poëzie’. Hij is niet uit op een lineair narratief. Hij wil juist een ruimte creëren die de taal overstijgt. Tegelijkertijd speelt in zijn fraaie en technisch hoogstaande werk de politieke kant van het landschap een belangrijke rol. Door gebruik te maken van strategieën uit de documentaire fotografie op een introspectieve, bijna meditatieve manier schept hij met zijn foto’s een wereld waarmee hij zijn relatie met de territoriale en ideologische betekenissen van het landschap, zoals geboorteplaats, vaderland en nationale identiteit tracht te verbeelden.