AMSTERDAM - Voor de vijfde keer presenteren Eye en de Universiteit van Amsterdam This is Film! Film Heritage in Practice, een reeks van zes openbare lezingen over opmerkelijke projecten rond filmrestauratie en filmerfgoed. De programma’s lopen uiteen van stille-filmcompilaties tot de restauratie en vertoning van Hollywood-klassiekers op het spectaculaire 70mm-formaat (Interstellar). Met een inleidende lezing door Giovanna Fossati (hoofdcurator bij Eye en hoogleraar Filmerfgoed aan de UvA), gevolgd door een uitgebreide Q&A met een (inter)nationale expert en een filmvertoning.

This is Film! Film Heritage in Practice, van 6 maart tot 8 mei op woensdagen om 15.30 uur in Eye, IJpromenade 1, Amsterdam, eyefilm.nl/thisisfilm

De reeks This is film! geeft een kijkje achter de schermen van filmarchieven, musea en bioscopen en is bedoeld voor iedereen die van film houdt. De lezingen zijn in het Engels en kunnen als een serie of eenmalig worden bijgewoond.
Om het 100-jarige jubileum van het stemrecht voor vrouwen in Nederland (1919) te vieren, heeft Eye dit jaar voor This is Film! opmerkelijke vrouwen uit de filmindustrie gevraagd te vertellen over hun vakgebied, van grote filmformaten tot stille film en digitale filmrestauratie.

Het programma start op 6 maart met Mo Henry, een van de weinige nog werkzame negative cutters, die over filmformaten vertelt, in het bijzonder haar werk aan Interstellar (2014) van Christopher Nolan, die op 70 mm wordt vertoond.

De tweede sessie, op 20 maart, gaat over de distributie van filmerfgoed, met als gast Amy Heller. Zij heeft samen met haar man Dennis Doros Milestone Films opgericht, een bedrijf dat zich richt op de distributie van filmerfgoed. Deze lezing gaat gepaard met een vertoning van Portrait of Jason (1967), een experimentele documentaire van Shirley Clarke die onlangs werd gerestaureerd als onderdeel van hun Project Shirley.

Op 3 april presenteert Céline Ruivo, curator van de filmcollectie bij de Cinématèque française, een vintage Technicolor-kopie van de Hollywoodklassieker Meet Me In St. Louis (1944) en vertelt ze over kleur in de film.

Tulta Behm van Haghefilm Digitaal en Eye's eerste restauratiestagiaire, praat op 10 april over haar ervaringen in het filmrestauratielab, gevolgd door de vertoning van Het zakmes (1992), een klassieke Nederlandse kinderfilm waar ze tijdens haar stage aan werkte.

In de vijfde lezing op 24 april presenteert Elif Rongen Kaynakçi, Eye's curator Silent Cinema, het project Views of the Ottoman Empire, een transnationaal project rond filmerfgoed uit het Ottomaanse Rijk. Verschillende films uit 1902-1926 worden begeleid door livemuziek.

Het programma sluit op 8 mei met een vertegenwoordiger van de Wim Wenders Foundation die vertelt over de digitale restauratie van films, met name de recente restauratie van Der Himmel über Berlin in 4K.