AMSTERDAM - Peter de Baan: “We gaan pas in première als we de voorstelling serieus hebben getoetst”
Vanaf 1 juli, de eerste dag dat de Nederlandse theaters weer open gaan voor 100 mensen, is in het Amsterdamse DeLaMar Theater de gloednieuwe musical Palermo te zien. Bezoekers van Palermo kunnen genieten van een intiem en meeslepend liefdesverhaal, maar zijn daarnaast ook van invloed op de ontwikkeling van het stuk. Na afloop van elke uitvoering gaan de makers (Peter de Baan e.a.) en spelers (Melody Klaver en Fabian Jansen) in gesprek met het publiek, en verwerken ze de reacties in de vervolmaking van de voorstelling.

Het was schrijver/regisseur Peter de Baan (bekend van improvisatieprogramma De vloer op, winnaar twee Gouden Kalveren en een Musical Award) die besloot Palermo als zogenaamde werkvoorstelling op te voeren. “Het is echt ‘werk in uitvoering’”, aldus De Baan. “We willen ons maakproces toetsen, om met het commentaar van publiek en ons eigen voortschrijdend inzicht tot de uiteindelijke voorstelling te komen. Dan pas volgt de tournee en een langere speelperiode in Amsterdam. Het is een werkwijze die in Engeland en Amerika heel gebruikelijk is, maar in Nederland gebeurt het hoogst zelden. Na een korte serie try-outs volgt hier altijd een première. Wij willen pas in première
gaan als we de vorm en inhoud van de voorstelling serieus hebben getoetst.”

Palermo is een intieme en meeslepende musical, die een ode brengt aan de liefde. We zien twee verliefde en tomeloos gelukkige mensen, gespeeld door Gouden Kalf-winnares Melody Klaver en Fabian Jansen (Hij gelooft in mij). Maar dan slaat het noodlot toe. Is hun liefde hiertegen bestand? De Baan: “Met Palermo spelen we met de vorm van de musical. De acteurs zingen niet alles zelf, maar er is een koorleider als in een Griekse tragedie, die wat er op het toneel gebeurt van commentaar voorziet. Het levert musical of liever nog muziektheater op, dat zich probeert los te zingen van de gebruikelijke regels van het genre.”

De voorstelling wordt volledig volgens de huidige veiligheidsmaatregelen verzorgd, wat ook betekent dat Klaver en Jansen 1,5 meter afstand op het podium moeten houden. “Dat is zeker een uitdaging voor een musical vol intieme scènes”, vertelt De Baan. “We gaan hier echter op een creatieve manier mee om, je hoeft zeker niet dicht bij elkaar te zijn om intimiteit te creëren!” Naast prachtige dialogen is er bij Palermo ook volop ruimte voor muziek; zo worden de acteurs bijgestaan door een vijfkoppige band. Martijn Spierenburg (Within Temptation) componeerde de muziek en de liedteksten zijn van Frans van Deursen, die ook een paar kleine rolletjes in de musical vertolkt.

Palermo is tot stand gekomen dankzij subsidie van het Amsterdams Fonds voor de Kunst, productionele ondersteuning van DeLaMar Theater en eigen financiële inbreng van
Peter de Baan. De voorstelling is van 1 t/m 5 juli te zien in DeLaMar Theater als onderdeel van het programma Klein publiek, groot gebaar. Kaarten zijn verkrijgbaar via https://delamar.nl/voorstellingen/palermo/