AMSTERDAM - EYE vertoont PHANTOM THREAD van Paul Thomas Anderson vanaf 1 maart op het brede formaat 70mm, als enige in de Benelux. PHANTOM THREAD is de laatste film van Daniel Day-Lewis, die een briljante Engelse couturier in de Londense jetset van de jaren vijftig speelt.

PHANTOM THREAD op 70mm, vanaf 1 maart in EYE, IJpromenade 1, Amsterdam, eyefilm.nl

Tien jaar na There Will Be Blood werken regisseur Paul Thomas Anderson en drievoudig Oscarwinnaar Daniel Day-Lewis opnieuw samen voor PHANTOM THREAD. Ook ditmaal legt Day-Lewis een charismatische passie in zijn rol als de briljante Engelse couturier Reynolds Jeremiah Woodcock. Deze hooghartige misantroop heeft een minachting voor het gebrek aan integriteit dat hij in het Londen van de jaren vijftig om hem heen ziet; vooral bij de rijke elegante, maar soms ook ordinaire vrouwen van wier klandizie hij afhankelijk is.

Woodcock laat zijn oog vallen op een verlegen serveerster in het hotel waar hij toevallig verblijft. In Alma ziet hij een gratie en schoonheid die niemand anders had opgemerkt, zeker Alma zelf niet. Terwijl Woodcock zich steeds uitzinniger gaat gedragen, moet Alma nieuwe, onorthodoxe manieren vinden om emotionele dominantie over hem te krijgen.

Hitchcock
In de buitengewoon elegante production design en kostuums zien we invloeden van Joseph Losey, en ook zijn er verwijzingen naar Hitchcock te herkennen, met name naar zijn film Rebecca. Groots en surrealistisch: Day-Lewis' laatste rol – de draad is op – maakt euforisch en droef.

Ode aan het celluloid
Van Anderson is bekend dat hij de grootste zorg besteedt aan de kwaliteit van het beeld; hij produceert zijn films nog altijd volgens het fotochemische proces. Diepte en toon van de kleuren zijn volgens de regisseur beter te manipuleren op celluloid.

Paul Thomas Anderson heeft PHANTOM THREAD geheel op analoge film geschoten, en ook EYE vertoont PHANTOM THREAD op film, en dan nog wel op het brede 70mm-formaat. Er bestaat op de wereld slechts een klein dertigtal 70mm-kopieën van de film, vrijwel alleen in de VS.

De 70mm blow-up van het 35mm-cameranegatief kwam zonder enige digitale ingreep tot stand. Over het fraaie resultaat schreef een filmcriticus: ‘This isn't just a movie about what's on screen, but also a swan song to the photochemical process and the beauty that lives within.’ (Tyler Purcell, in70mm.com)

Vanaf 25 maart vertoont EYE ook de gerestaureerde Lawrence of Arabia in een nieuwe 70mm-kopie.