AMSTERDAM - Het paasweekend trekt veel toeristen en dagjesmensen naar Amsterdam. In de stad is immers veel te beleven. Amsterdammers zelf zitten ook niet stil. Het is namelijk een fijn weekend om erop uit te gaan. Dus: extra drukte in en om de stad.

Het is druk op Witte Donderdag, het gaat los op Goede Vrijdag en het is niet stil op Stille Zaterdag en met Pasen. De drukte houden we niet tegen, maar Amsterdam kan het wél in goede banen leiden.

Tip: kom met het OV naar de stad

Om Amsterdam in het paasweekend van 30 maart tot en met 2 april veilig en bereikbaar te houden voor bewoners en bezoekers, wordt er een aantal maatregelen genomen, zoals verkeersmaatregelen, crowdmanagement en extra communicatie. Als u graag naar Amsterdam komt, dan is de beste tip: kom met het openbaar vervoer of parkeer uw auto op een P+R terrein.

Wat voor maatregelen?

  • Er komen mededelingen op borden in en rond de stad over parkeren op P+R locaties en parkeerdruk in het centrum. Bezoekers worden actief verwezen naar beschikbare P+R locaties.
  • De Verkeersmanagementcentrale Amsterdam monitort de doorstroming van het autoverkeer op de hoofdwegen en tunnels in Amsterdam en het voetgangersverkeer op de Munt en de Dam.
  • In het centrum is op 19 maart het inrijverbod voor doorgaand touringcarverkeer (met uitzondering van bestemmingsverkeer) uitgebreid. Op de Prins Hendrikkade, het Rokin en het Museumplein staan stewards om touringcarvervoer te begeleiden.
  • GVB rijdt een versterkte dienstregeling op de lijnen 1, 2, 4, 5 en 9 en zet extra servicepersoneel in op Centraal Station.
  • De veren worden ingezet op de lijnen waar de vraag het grootst is. Ook is er begeleiding bij de pontaanlandingen en staat er hekwerk stand-by om de in- en uitstap van reizigers te begeleiden.
  • Op de Wallen zijn hosts om de doorstroming te versoepelen en spreiding over het gebied te realiseren. Ook worden bezoekers geadviseerd een bepaalde route door het gebied te nemen.
  • Alle medewerkers op de vestigingen van Amsterdam Marketing (I Amsterdam Store in de IJhal van CS, koffiehuis op CS en locatie Schiphol) zijn getraind om mensen te adviseren om nieuwe gebieden te ontdekken en de buurtengids van Amsterdam en de regio onder de aandacht te brengen. Er wordt extra personeel ingezet tijdens Pasen.
  • Vooraf en tijdens de Paasdagen wordt er actief gecommuniceerd over drukte, verstoringen in het netwerk, touringcarparkeren en P+R adviezen via de sociale mediakanalen van de gemeente en I amsterdam.
  • Digitale kanalen van Amsterdam Marketing (web, Facebook, Twitter en Instagram) zijn gericht op het promoten van de regio en buurten buiten de binnenstad.