AMSTERDAM - Nineties brengt deze herfst de filosofische opera Artificial by Nature naar de theaterzalen. In de voorstelling onderzoeken theatermaker en acteur Yannick Noomen en zangeres, acteur en componist Annelinde Bruijs als twee humanoïde robots wat het betekent om mens te zijn. In één grote muzikale compositie speculeren zij, met een goede vleug filosofie, over deze vraag. Artificial by Nature gaat op 31 oktober 2025 in première in Theater Bellevue, Amsterdam. Daarna reist de voorstelling door naar Groningen, Utrecht, Almere, Haarlem, Den Bosch, Rotterdam, Den Haag, Tilburg, Dordrecht, Oss en Delft, tot en met 11 maart 2026.

Onder regie van Anne Maike Mertens buigen de acteurs zich over grote fundamentele vragen. Waarom doen we wat we doen? Wat drijft ons? En waar staan we dagelijks voor op? Geïnspireerd op het gedachtegoed van filosoof Helmuth Plessner, die betoogde dat de mens van nature kunstmatig is. Volgens hem is de mens een wezen dat in staat is zowel zichzelf te ervaren, als naar zichzelf te kijken: de mens kijkt als het ware over zijn eigen schouder mee. Hij is niet thuis in de natuur, zoals een dier, maar geeft zijn eigen leven vorm. Met behulp van ‘kunstmatigheden’ als taal, technologie en tools stuntelt de mens zichzelf door het leven.

Muzikale ode aan de ploeterende mens

De voorstelling is een muzikale ode aan de ploeterende mens, altijd op weg om iets te worden; zichzelf in het beste geval. Anne Maike Mertens, regisseur: “Robots bieden een ideaal perspectief om met afstand naar onszelf te kijken. Door hun vervreemdende blik kunnen we dichter bij de essentie van het menselijk bestaan komen. Een blik die niet vervalt in sentiment, maar juist onze verwondering over het menszijn voedt. De stuntelende, zoekende mens die probeert te begrijpen wie hij is en wat hem drijft, staat daarbij centraal. Oorspronkelijk maakten we deze voorstelling als locatieproject. Nu hebben we het werk getransformeerd tot een zaalvoorstelling waarin dat onderzoek een nieuwe intensiteit krijgt.”

De talloze veronderstellingen schetsen in al hun alledaagsheid juist een vervreemdend beeld van het menselijk bestaan. Want waarom komt een mens eigenlijk uit bed? De robots leggen de vinger op de zere plek.”

★ - Ron Rijghard, NRC

Pijnlijk en prachtig tegelijk

Nineties werkt voor deze voorstelling samen met componist, zangeres en acteur Annelinde Bruijs. Ze beweegt zich op het snijvlak van muziek, theater en filosofie, en werkte eerder bij Nineties in Untitled en Merkel. Daarnaast maakte ze deel uit van muziektheatercollectief CLUB GEWALT en werkt ze met gezelschappen als Orkater, Urland en Floor Houwink ten Cate.

Annelinde Bruijs: “Hoe klinkt denken? In tempo’s, melodieën en herhalingen onderzoeken we de haperende compositie van gedachten. Met stemvervorming proberen we vervreemding hoorbaar te maken, en voelbaar dat we nooit helemaal samenvallen met de gedachten die we over onszelf hebben.”

Praktische informatie

SPEELDATA

De voorstelling is te zien van 31 oktober 2025 tot en met 11 maart 2026. Na Amsterdam reist Artificial by Nature door naar Groningen, Utrecht, Almere, Haarlem, Den Bosch, Rotterdam, Den Haag, Tilburg, Dordrecht, Oss en Delft. Kun je niet bij de première zijn, dan hopen we je natuurlijk graag te zien op een van de andere speeldata. Op de website van Nineties vind je de gehele speellijst.

MEER INFO

Deze voorstelling is Nederlands gesproken en duurt ongeveer 60 minuten.

CREDITS

Concept: Nineties en Annelinde Bruijs

Regie: Anne Maike Mertens

Spel: Yannick Noomen, Annelinde Bruijs

Compositie: Annelinde Bruijs

Dramaturgie, scenografie: Julian Maiwald

Kostuum: Elsemarijn Bruys

Techniek: Marcel Janssen, Aya DuPont

Productie: Barbara Reijs

PR en marketing: De Wolven

Creatief producent: Vevi van der Vliet

Campagnebeeld: Joost de Haas