AMSTERDAM - EYE geeft op 17 februari het podium aan een nieuwe lichting curatoren en kunstenaars tijdens de jaarlijkse presentatie Researchlabs. Studenten van acht kunstacademies en universiteiten stellen een programma samen met nieuw werk, remixes van films of korte historische avant-gardefilms uit de collectie van EYE. Dit jaar sluit de VjAcademy de dag spetterend af met een nieuwe mix van origineel werk uit de verzameling van Peter Rubin, een van de grondleggers van de VJ-scene.
Researchlabs, op 17 februari in EYE, IJpromenade 1, Amsterdam, eyefilm.nl/researchlabs

In Researchlabs presenteren studenten van acht opleidingen ieder een programma van een uur. Het Researchlab van 17 februari is gewijd aan de projecten van de St. Joost Academie in Breda, de Gerrit Rietveld Academie in Amsterdam, de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten in Den Haag, de faculteit Mediastudies van de Universiteit van Amsterdam, het Piet Zwart Instituut in Rotterdam en het Sandberg Instituut in Amsterdam, Leiden University: Curating Film and Video Course en de VjAcademy Amsterdam. De voertaal is Engels.

Deze editie van Researchlab eindigt spectaculair met een programma van alumni van de VjAcademy: ‘Maxavision Revisited’. De aan EYE nagelaten collectie van vj-pionier Peter Rubin (bekend geworden door performances in de Mazzo en andere legendarische clubs in Amsterdam en Berlijn in de jaren 80 en 90) is de basis van een live performance op originele apparatuur door vj’s Frouke ten Velden en VJ VISH, in samenwerking met Daan Nolen (Sense Studios).

Researchlabs is een onderdeel van EYE on Art, een wekelijks programma op het snijvlak van film en andere kunsten. Researchlabs geven ruimte aan het onverwachte en zijn vaak een kruisbestuiving met andere kunstvormen zoals performances of beeldende kunst. Researchlabs bieden ook de mogelijkheid om onderzoek te doen in EYE’s collectie en stimuleren zo de talentontwikkeling van een nieuwe lichting curatoren en kunstenaars.

Programma 17 feb
12:00 uur: Leiden University - The Ghost in the Machine
13:15 uur: Gerrit Rietveld Academie - Tactics and Tactilities
14:30 uur: St. Joost Academie Breda - Transition
15:45 uur: Faculteit Mediastudies UvA/het Piet Zwart Instituut - The Utopian Dystopian deel 1
17:00 uur: Sandberg Instituut - Blood from a Turnip
18:30 uur: Faculteit Mediastudies UvA/het Piet Zwart Instituut - The Utopian Dystopian deel 2
19:45 uur: Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten Den Haag - Selling your Soul to the Devil
21:00 uur: VjAcademy Amsterdam - Maxavision Revisited
22:00-00:00: Afsluitend feest met vj’s Daan Nolen, Frouke ten Velden en VISH

Over Peter Rubin
De Amerikaanse filmmaker Peter Rubin (1941-2015) stond aan de wieg van de VJ-beweging in Nederland, Duitsland en Oost-Europa. Van 1980 tot 1989 werd hij de vaste visual artist in residence bij de legendarische Amsterdamse club Mazzo. De club bood een vrije speeltuin voor zijn audiovisuele installaties met 16mm en Super8-loops, diaprojectoren en videoprojectie die live werden gemixt. De ontstane synergie van geluid, beelden en licht is mede bepalend geweest voor de faam van Mazzo. Pionier Rubin maakte als Maxavison naam tijdens de vroege hoogtijdagen van housemuziek, zoals op het Berlijnse Chromapark, Mayday en de legendarische Love Parades.

Als curator heeft hij een grote rol gespeeld in het Nederlandse en internationale culturele leven via zijn organisatie Holland Experimental Film (HEF). Bijna zijn gehele filmografie is opgenomen in de EYE-collectie en het grootste deel van zijn experimentele films is in nauwe samenwerking met hem geconserveerd.

De collectie van Peter Rubin omspant drie decennia en bevat zijn complete collectie van VHS, dia’s, films, documentatie, apparatuur, posters en meer. In samenwerking met de VjAcademy en LIMA is EYE begonnen aan het ontsluiten en conserveren ervan. De resultaten van de eerste inspanningen worden tijdens het Researchlab op 17 februari gemixt door drie VJ’s verbonden aan de VjAcademy. Deze performance kwam tot stand dankzij de medewerking van de familie van Peter Rubin en bruikleen van historische apparatuur door BeamSystems en Bakker Media.