AMSTERDAM - Ruim 300 concerten met o.a. Minimal Music Festival, Andriessen Festival en Cello Biënnale Amsterdam

Met een feestconcert op de 80e verjaardag van dirigent en pianist Reinbert de Leeuw – met o.a. sopraan Barbara Hannigan – opent het Muziekgebouw op zaterdagavond 8 september 2018 concertseizoen 2018/2019. En donderdag 23 t/m zondag 26 mei 2019 is de feestelijke staart van het seizoen, met een uniek vierdaags festival rond de 80e verjaardag van Louis Andriessen, een van Nederlands grootste componisten. Deze vieringen én het 6e Minimal Music Festival in april 2019 zijn enkele hoogtepunten in het nieuwe concertseizoen, zo maakte Muziekgebouw aan ’t IJ vandaag bekend bij de start van de kaartverkoop.

Concertseizoen 2018/2019 telt ruim 300 concerten, waaronder concerten in de Cello Biënnale Amsterdam (kaartverkoop v.a. 20 maart), de Flamenco Biënnale en specials als de HändelDag en een integrale uitvoering van Bachs Das wohltemperierte Klavier door pianist Angela Hewitt. Het 6e Minimal Music Festival (wo 3 t/m zo 7 april 2019) gaat een stap verder, met aandacht voor het transcendentale van minimal music als geestverruimende ervaring. Op het programma o.a. het nieuwe pianoconcert dat spiritueel-minimalist Vladimir Martynov schreef voor pianist Ralph van Raat, de synth-drones van Étienne Jaumet, Morton Feldmans vijf uur durende Tweede strijkkwartet en de Nederlandse première van Ryoji Ikeda’s Music for Percussion.

Vierdaags Andriessen Festival
Natuurtalent, vernieuwer, beeldenstormer, theatermaker, Haagse School-meester en icoon: rond zijn 80e verjaardag eert het Muziekgebouw Louis Andriessen met een vierdaags Andriessen Festival (do 23 t/m zo 26 mei 2019). In het festival klinken o.a. zijn internationale doorbraakwerk De Staat uit 1976, La Passione uit 2002 en de double bill Odysseus' Women & Anaïs Nin. Daarnaast splinternieuwe stukken die Andriessen schreef voor pianist Ralph van Raat en voor de avontuurlijke violiste Monica Germino.

Componiste Kate Moore de nieuwe zielsverwant
De Nederlands-Australische componist, performer en geluidskunstenaar Kate Moore (1979) krijgt van het Muziekgebouw als eerste componist een wildcard voor vijf concerten in de serie Zielsverwanten. De sterk maatschappelijk geëngageerde Moore put voor haar elegante, stuwende en kleurrijke post-minimal music o.a. inspiratie uit de natuur; van vogelzang tot kristalstructuren. Zelf omschrijft ze haar muziek als ‘een stroom van klank’. In 2017 ontving Moore als eerste vrouw de Matthijs Vermeulenprijs voor haar compositie The Dam.

Donderdagavondserie
In deze reeks voor hedendaagse muziek staan naast nationale topensembles ook internationale topensembles geprogrammeerd waaronder in 2018/2019 ensemble Musikfabrik, Ensemble Resonanz en Klangforum Wien. Ook opdrachtcomposities door onder anderen Hilda Paredes en Jan van de Putte en bovendien concerten gewijd aan één componist zoals Goebaidoelina, Messiaen, Torstensson en Kurtág.

Andere hoogtepunten: een Mozart-Lachenmann concert door het Franse orkest Les Siècles in de serie Kamerorkesten; het Duitse Schumann Quartett in de serie Strijkkwartetten; een Italiaans tweeluik door ensemble Pygmalion in de serie Oude Muziek; het Britse vocaal ensemble VOCES8 met barokvioliste Rachel Podger in de serie Koren, de wereldpremière van Kate Moores Space Junk en de wereldpremière van Harriet van componist Hilda Paredes met sopraan Claron McFadden in de serie Muziektheater.

Kaartverkoop via www.muziekgebouw.nl