AMSTERDAM - Op woensdagavond 28 februari stond Elbow voor de tweede keer in een week in een uitverkochte AFAS Live. Wij waren erbij om verslag te doen.

Het was een drukke avond op de Arena Boulevard, want naast het concert van Elbow was er deze avond nog een concert: in de Ziggo Dome speelden The Killers eveneens in een uitverkochte zaal. De kou (gevoelstemperatuur -15 graden) hield alle muziekliefhebbers in ieder geval niet tegen.

Het was zeker niet de eerste keer in Nederland voor Elbow. Maar liefst 10 keer eerder stonden ze alleen al in Amsterdam, waarvan de meest recente datum slechts twee dagen voor dit concert was.

In het voorprogramma zien we Jonathan Jeremiah, welke een leuk showtje doet waarmee het publiek lekker opgewarmt wordt voor Elbow. Zelden zie je dat de zaal zo goed als vol is bij alleen het voorprogramma.

Om 20:40, precies volgens het tijdschema, gaan de lichten uit. Er volgt een opbouw van enkele minuten, waarbij langzaam de kubus van het album The Seldom Seen Kid zichtbaar wordt achter het podium. Het eerste deel van de band komt het podium op en de intro van ‘Starlings’ wordt ingezet. Wanneer de rest van de band ook op het podium staat, wordt er een prachtige versie van dit nummer gespeeld.

De melancholische muziek en de warme stem van zanger Guy Garvey zorgen voor vele kippenvelmomenten, tijdens bijvoorbeeld ‘New York Morning’ en ‘Lippy Kids’. Elbow laat de AFAS Live ook op enkele momenten in een soort grote kroeg veranderen, met meezingers als ‘One Day Like This’ en ‘Grounds For Divorce’, waarbij het publiek uit volle borst meezingt.

Guy Garvey praat de nummers aan elkaar door telkens een verhaal te vertellen over waar het over gaat. Diezelfde Guy Garvey lijkt wel een borreltje op te hebben. Op sommige momenten gaat het er dan ook iets klungelig aan toe, wanneer ‘Weather To Fly’ wordt ingezet heeft Garvey behoorlijk wat moeite om de hoge noten te kunnen halen. De draad wordt snel weer opgepakt.

Ondanks dit soort momenten laat Elbow zich tijdens deze show van zijn sterkste kant zien. De live-versies zijn zo goed gespeeld dat het bijna lijkt alsof je de cd luistert. Live-muziek op een van de hoogste niveau’s.