AMSTERDAM - Internationaal Theater Amsterdam en het Koninklijk Concertgebouworkest delen dit voorjaar voor het eerst het podium. In een gezamenlijke productie wordt De dood in Venetië, een van de bekendste novelles van Thomas Mann, bewerkt tot een muziektheatervoorstelling. De regie is in handen van Ivo van Hove, David Robertson is de dirigent. ‘Shooting star’ van de Amerikaanse muziek Nico Muhly schrijft speciaal voor deze productie nieuwe muziek. Daarnaast worden onder meer composities van Richard Strauss en Arnold Schönberg gespeeld. De voorstelling gaat donderdag 4 april 2019 in wereldpremière en is in Nederland t/m 13 april exclusief te zien in Koninklijk Theater Carré.

Over Dood in Venetië
Thomas Mann is 36 als hij tijdens een vakantie in Venetië een jonge knaap ontmoet. Het voorval inspireert hem tot het schrijven van een van zijn bekendste werken, De dood in Venetië. Daarin raakt auteur Gustav von Aschenbach geleidelijk aan geobsedeerd door de verbluffend mooie minderjarige jongen Tadzio. De fascinatie gaat zo ver dat hij het gevaar onderschat van de in de stad heersende cholera. Zijn hevige en oncontroleerbare verliefdheid leidt tot zijn geestelijke en fysieke ondergang. Ramsey Nasr bewerkt de tekst voor deze productie, waarin hij de situatie uit de novelle van Mann 'verdubbelt'. Nasr voert een schrijver op die in een crisis verkeert. In de beslotenheid van zijn werkkamer creëert hij een afsplitsing van zichzelf: Von Aschenbach, de man die hij in zijn persoonlijke leven niet kan of durft te zijn. Nasr: 'Er zijn heel wat parallellen tussen het persoonlijke leven van Thomas Mann en het verhaal dat hij schreef. Eigenlijk is het vrijwel een op een. Waarom wilde hij dit verhaal over deze verliefdheid vertellen? Waarom laat hij zijn personage sterven? Daar moet een reden voor zijn.'

Muziek
Speciaal voor deze productie componeert Nico Muhly (1981) nieuwe muziek. Dit grootse Amerikaanse talent werkt zowel met klassieke artiesten als in de wereld van de pop. Hij componeerde drie opera’s, schreef filmmuziek voor The Reader en werkte eerder in opdracht van o.a. The Metropolitan Opera, Carnegie Hall en het Philadelphia Orchestra. Ook worden composities uit de tijd van Thomas Mann gespeeld, o.a. van Richard Strauss en Arnold Schönberg.

Ivo van Hove over de samenwerking: 'Dood in Venetië wordt een voorstelling waarin muziek en theater op gelijke hoogte staan. Ik ben ontzettend blij dat we deze uitdaging samen met het Koninklijk Concertgebouworkest mogen aangaan.'