In Europa Van Gogh Museum op eerste plaats

Door Redactie op Dinsdag 29 augustus 2017 09:09  Uitgaan  museum, gogh, museaBron: Van Gogh Museum


In Europa Van Gogh Museum op eerste plaats

AMSTERDAM - Vandaag publiceert de Erasmus University een grootschalige studie over de reputatie van de 18 meest beroemde kunstmusea wereldwijd. Onder Europese respondenten staat het Van Gogh Museum op de eerste plaats in de reputatie ranking, vóór het Louvre. Wereldwijd neemt het Van Gogh Museum de tweede plaats in.

De respondenten bewonderen de collectie van het Van Gogh Museum zeer, net als de maatschappelijke verantwoordelijkheid die het museum vervult en het secuur omgaan met de publieke middelen. De hoge positie is ook te danken aan de hoge score op reputatiegebied van het land en van de stad Amsterdam in vergelijking met de 9 andere landen die in de studie zijn meegenomen. Axel Rüger (directeur Van Gogh Museum): “Het is onze taak het leven en werk van Van Gogh voor zoveel mogelijk mensen wereldwijd toegankelijk te maken, dat nu blijkt dat dit zo hoog gewaardeerd wordt vinden we uiteraard fantastisch.”

Van Gogh Museum in Europa meest gewaardeerde museum

Onder Europese respondenten neemt het Van Gogh Museum de eerste plek in de reputatie ranking in, gevolgd door het Louvre en op de derde plaats het Rijksmuseum. Wereldwijd staan het Van Gogh Museum en het Rijksmuseum respectievelijk tweede en derde (scores 81.9 en 81.7 van de 100). Het Louvre staat wereldwijd op nummer 1, het heeft ’s werelds hoogste reputatie met een score van 84.3. Axel Rüger: “Twee Nederlandse musea in de wereldtop zegt wel iets over het niveau van onze museale sector. Daar kunnen we trots op zijn.”

Prof. Cees van Riel (chair in corporate communication bij Rotterdam School of Management, Erasmus University en medeoprichter van Reputation Institute): “De positie van het relatief jonge Van Gogh Museum is in vergelijking met de traditionele mastodonten opvallend hoog. Het bekende rijtje van nationale erfgoedmusea zoals Louvre, British Museum, Prado, Hermitage en Rijksmuseum doen het net iets minder dan het Van Gogh Museum. Dit is opvallend omdat in de lijst met 18 meest beroemde en veelal meest bezochte kunstmusea het in dit geval om een museum gaat waarin maar een kunstenaar centraal staat.”

Wereldwijde studie

In de wereldwijde studie onderzocht de Rotterdam School of Management, Erasmus University in samenwerking met het gerenomeerde Reputation Institute de reputatie van kunstmusea wereldwijd. Een dergelijke grootschalige studie was tot nu toe nog nooit uitgevoerd voor internationale kunstmusea. Voor deze studie zijn 18 kunstmusea onderzocht, gelegen in 10 landen en op 4 continenten. De musea zijn onder andere geselecteerd aan de hand van hun bezoekersaantallen, waarbij een zo goed mogelijke spreiding over de continenten is geprobeerd te bereiken. Aan de hand van surveys werden 12.000 mensen gepeild. De reputatie van de musea is onderzocht met hetzelfde gestandaardiseerde instrument dat ook voor bedrijven wordt gebruikt: RepTrak®. Dit maakt de resultaten vergelijkbaar, tussen musea, maar ook tussen musea en bedrijven.

Educatieve functie

Van Riel: “Kunstmusea in het algemeen scoren hoog vanwege drie redenen: men heeft een aansprekende en onderscheidende collectie en men is serieus bezig toegevoegde waarde te leveren aan de maatschappij door de educatieve rol evenwichtig te spreiden over verschillende groepen. Musea conserveren erfgoed, ze hebben een educatieve functie en ze vermaken een groot publiek. Zeker in Europa is dat publiek steeds diverser en wordt de collectie toegankelijk gemaakt voor meer mensen die niet tot de culturele en economische elite horen. Een laatste reden waarom musea hoog scoren is dat zij verantwoord omgaan met financiële middelen die uit de publieke of private sector afkomstig zijn.”

Het Van Gogh Museum scoort hoog op alle drie genoemde succesfactoren. Een andere verklaring voor de zeer hoge positie van het museum is de hoge score op reputatiegebied van het land en van de stad Amsterdam in vergelijking met de 9 andere landen en steden die in de studie zijn meegenomen.

Bedrijven kunnen leren van musea

Een interessante conclusie uit het rapport is dat bedrijven die hun reputatie willen verhogen kunnen leren van de maatschappelijke bijdrage die musea leveren en de manier waarop ze bestuurd worden, zegt Cees van Riel: “Het DNA van musea is volledig gericht op het vervullen van hun maatschappelijke taken. En met die sense of purpose, dat idee van zingeving, in het achterhoofd wordt het geld in musea zo slim mogelijk uitgegeven. Musea worden daarvoor beloond in de vorm van een fabelachtig hoge reputatie. Bedrijven die hun reputatie zouden willen verbeteren kunnen zeker een voorbeeld nemen aan deze drijfveren achter de hoge museumreputaties.”

Het onderzoek is hier te downloaden: http://api.rsm.nl/files/index/get/id/b2d8c8f0-870e-11e7-91c6-299a8ddd9fd0