AMSTERDAM - Ontdek tijdens NEMO Kennislink Live hoe algoritmes op internet je voorkeuren vastleggen en gebruiken

Je bent op internet veel minder anoniem dan de meeste mensen zich realiseren. Zo registreert Google bijvoorbeeld jouw zoekacties en Facebook je likes en geplaatste berichten. Daarmee kunnen internetgiganten een profiel van je opstellen dat wel eens griezelig goed kan kloppen. Bovendien worden dergelijke gegevens gedeeld en gebruikt in algoritmes om je van alles aan te bieden. Van nieuwsberichten speciaal op jou toegesneden tot vakantiebestemmingen die je ‘vast zal waarderen’. Tijdens NEMO Kennislink Live op 4 juli vertellen experts je waarom het internet zoveel van je weet.

Op dinsdag 4 juli organiseert NEMO Kennislink de derde editie van een serie discussieavonden op het dak van NEMO Science Museum, NEMO Kennislink Live. Deze editie gaat over de ons surfgedrag op internet en wat we daarmee van onszelf blootgeven. Tijdens NEMO Kennislink Live bespreken wetenschappers ontwikkelingen in hun vakgebied op een laagdrempelige manier voor een divers publiek. Sanne Deurloo, hoofdredacteur van NEMO Kennislink, gaat in gesprek met wetenschappers over actuele onderwerpen die een grote invloed op ons leven hebben.

Aan het woord komt onder andere Maarten de Rijke, hoogleraar Information retrieval aan het informatica instituut van de Universiteit van Amsterdam. Hij doet onder meer onderzoek naar zelflerende algoritmes. Hij vindt het logisch dat zoekmachines ons een beetje kennen: “Google ordent voor ons wat belangrijk is en wat niet en probeert uit duizenden hits nuttige informatie boven water te halen. Je hebt er niets aan als je allerlei onbelangrijks krijgt”, vertelde hij eerder aan NEMO Kennislink. Jan Smits, hoogleraar Recht en Techniek aan de Technische Universiteit Eindhoven wil juist waarschuwen voor, wat hij noemt, ‘de datarovers’ waar we veel te gemakkelijk oké tegen zeggen als we doorklikken op internet. Rutger Mooy, senior product manager ontwikkelt bij het online handelsplatform Marktplaats de algoritmes die zorgen dat bezoekers van de site relevante persoonlijke aanbiedingen krijgen. Hij vertelt hoe bij Marktplaats ‘jouw voorkeuren’ worden vastgesteld en wat het bedrijf daar wel en niet mee kan en doet.