AMSTERDAM - Het Fashion for Good Museum opent 20 mei een nieuwe tijdelijke tentoonstelling genaamd: "Fashion Week: A New Era". Het duurzame modemuseum in Amsterdam belicht het fenomeen 'fashion week' waarin gekeken wordt naar de rol van de internationale collectiepresentaties en hoe deze hebben bijgedragen aan het huidige modesysteem. We kopen op dit moment 60% meer kleding dan 15 jaar geleden maar we houden elk item maar half zo lang. Bovendien wordt geschat dat bijna 60% van alle geproduceerde kleding binnen een jaar na productie wordt verbrand of op de vuilnisbelt terecht komt. Dit heeft een immense impact op de mens en het milieu. De tentoonstelling onderzoekt hoe 'fashion weeks' aan dit stelsel hebben bijgedragen. Wat is de impact van een fashion week op mens en milieu eigenlijk? Zijn grote entertainment shows nog van deze tijd? Hoe ziet de toekomst er uit? Kortom: is fashion week dead? Of is dit het juiste moment voor een nieuw tijdperk?

Is "fashion week" dead?

De afgelopen jaren is 'fashion week' en haar huidige integriteit in twijfel getrokken. De relevantie ervan als trendsetter voor de mode-industrie is een hot topic geweest in tijdschriften als Vogue Business, Fashionista en I-D Magazine. Ook realiseren grote modehuizen zich dat de impact van mode-evenementen op het milieu onhoudbaar is en dat fashion week, zoals het bekend is, verouderd lijkt te raken en geen aansluiting meer vindt bij de jongere generaties.

De impact van de reizende shows en haar bezoekers die daarvoor de wereld over vliegen, looks die van de catwalk bijna direct de winkels in lopen, de vraag naar nieuwe producten die constant gevoed blijft worden. Het hele systeem heeft grote gevolgen voor de textielarbeiders, onze planeet en draagt bij aan een almaar groeiende honger naar nieuwe kleding.

Pioniers in de industrie zoals Vivienne Westwood en Katharine Hamnett belichten duurzaamheid al lange tijd in hun shows. In mei 2020 kwam er een nieuw hoogtepunt toen modeontwerper Dries van Noten zijn 'Open brief aan de mode-industrie' publiceerde die de huidige modekalender bekritiseerde en het aantal seizoen wilde reduceren. De COVID-pandemie riep de modeshows een halt toe, wat veel ontwerpers als een soort vrijheid hebben ervaren en ruimte gaf voor een nieuwe benadering.

Deze ingreep in het huidige modesysteem biedt de mogelijkheid voor verandering, wat de inspiratie vormde voor de nieuwe pop-up expo. 'Fashion Week: A New Era' duikt in het verleden, het heden en de toekomst van Fashion Week en maakt dit iconische mode-moment even toegankelijk voor iedereen.

Bezoekers leren over opkomst van Fashion Week in New York City en hoe het zich heeft verspreid over de wereld, denk aan iconische looks van Chanel en Alexander McQueen, de creatieve oplossingen die voortkomen uit de COVID-pandemie met bijvoorbeeld de 'show-in-a-box' van Loewe. Ook het toenemende digitale aspect van de modeweken komt voorbij, zoals phygital shows en virtual-reality showrooms. En er wordt gekeken naar fashion weeks vanuit een duurzaamheidsperspectief: wat zijn de effecten van de shows en hoe ziet de toekomst van Fashion Week er uit?

In het museum krijg je ook een blik op de toekomst van fashion weeks, met een installatie met digitale modeshows en een catwalk die unieke duurzame looks laat zien van Lakmé Fashion Week uit India, bestaande uit samenwerkingen tussen modeontwerpers en jonge start-ups die de toekomst van mode helemaal zullen omgooien. Ontdek bijvoorbeeld hoe landbouwafval omgezet kan worden tot een nieuw materiaal of hoe je koolstofdioxide kunt omzetten in een verfsoort.

De pop-up tentoonstelling 'Fashion Week: A New Era' is van 20 mei 2022 tot en met oktober 2022 te zien voor het publiek.

Fashion for Good Museum, Rokin 102, Amsterdam

Ga naar www.fashionforgood.com/museum voor meer informatie