AMSTERDAM - In oktober presenteert het Stedelijk Museum de eerste grote overzichtstentoonstelling van Metahaven met films en installaties uit hun gerenommeerde ontwerppraktijk. Vinca Kruk en Daniel van der Velden zijn als Metahaven internationaal bekend met werk dat de grenzen tussen kunst, design en film over-schrijdt. In de tentoonstelling zal ook het nieuwe filmwerk Eurasia (Questions on Happiness) in première gaan. Dit werk is gemaakt in opdracht van het Stedelijk Museum en het Institute of Contemporary Arts, Londen (ICA), en zal tegelijkertijd op beide locaties te zien zijn.

Karen Archey, conservator Hedendaagse Kunst, Time-based Media bij het Stedelijk: “We zijn ontzettend blij met de bijzondere samenwerking met het Institute of Contemporary Arts in Londen, samen presenteren we gelijktijdig een tentoonstelling van Metahaven. De gezamenlijke opdracht voor de nieuwe film Eurasia plaatst Metahaven op een welverdiend internationaal podium, en bundelt de krachten van de twee instituten in onderzoek naar hedendaagse kunst en digitale cultuur.”

Richard Birkett, hoofdconservator bij het ICA: “Het Institute of Contemporary Arts en het Stedelijk Museum delen een sterke betrokkenheid bij de ondersteuning van grensverleggend werk van hedendaagse kunstenaars, denkers, filmmakers en performers. Deze samenwerking maakt Metahavens ambitieuze nieuwe werk Eurasia mogelijk, naast parallelle tentoonstellingen in beide instituten. Het ondersteunt Metahavens belangrijke poëtische onderzoek naar de huidige realiteit.”

Het Stedelijk zal vier zalen wijden aan de grote video-installaties die Metahaven sinds 2015 heeft gemaakt. De installaties zijn niet eerder in Nederland te zien geweest. Een vijfde zaal zal worden ingericht rond Metahavens muziekvideo’s naast werken op papier en stof.

Eurasia (Questions on Happiness)
Eurasia (Questions on Happiness), is opgenomen in de Oeral en in Macedonië. De film verbindt documentaire en animatie met sciencefiction, poëzie en volksverhalen. Eurasia begint waar haar voorganger The Sprawl (Propaganda About Propaganda) uit 2015 eindigde, op de ‘Nieuwe Zijderoute’ die Azië en Europa met elkaar verbindt. Te midden van abstracte vlaktes en ecologische rampgebieden, laat de film zien hoe verschillende, onverenigbare historische tijdsgewrichten overlappen in een uitgestrekt gebied dat bijeen wordt gehouden door digitale infrastructuur.