AMSTERDAM - Vanaf zaterdag 16 februari is er een nieuw Meesterwerk te zien in De Nieuwe Kerk Amsterdam. Het spektakelstuk uit Berlijn,Aartsengel Michaël (ca. 1663) van de grote Italiaanse barokschilder Luca Giordano, wordt geëxposeerd in een theatrale setting. Bezoekers worden via een coulisse-installatie naar het imposante werk geleid.

Naast tekst en uitleg over het leven en werk van de kunstenaar is er een overrompelende videowall van tien meter hoog, die een selectie toont van hoogtepunten uit Giordano’s enorme oeuvre van 1200 werken. De komst van Aartsengel Michaël is bijzonder omdat er in Nederland geen werken van deze virtuoze meester uit de barok te zien zijn voor het publiek. De Nieuwe Kerk exposeert Aartsengel Michaël in de achtste editie van de serie Meesterwerk. De tentoonstelling is te bezoeken tot en met 7 april.

Engelentour: oog in oog met engelen in De Nieuwe Kerk
Het twee meter hoge schilderij maakt niet alleen grote indruk door zijn formaat, zeggingskracht en overweldigende dynamiek, maar ook door de symboliek die typerend is voor de strijd van de Rooms-katholieke Kerk met het protestantisme in de contrareformatie. De Nieuwe Kerk is een spannende plek om dit schilderij te tonen, want in de kerk vonden ook gebeurtenissen uit die heftige strijd plaats: 1578 was het jaar van de Alteratie in Amsterdam, de stad werd juist van katholiek protestants.

Aartsengel Michaël verbeeldt het Bijbelverhaal waarin Michaël de duivel en de gevallen engelen verslaat (Openbaring 12:7–9). Speciaal voor deze tentoonstelling is een audioroute met muziek en gesproken woord langs de tientallen engelen die in de kerk te vinden zijn.

Inspiratie door onder anderen Rembrandt
Het werk van Giordano is onder meer te herkennen aan sterke licht-donkercontrasten, dynamische composities en dramatische voorstellingen met bijpassende gebaren. Hij bewonderde Dürer, Rafaël, Rubens en Titiaan, maar liet zich ook inspireren door Rembrandt. Een portret van Rembrandt naar een zelfportret van de Hollandse meester, toegeschreven aan Giordano, bevindt zich in het Museo Nazionale di Capodimonte in Napels. Giordano moet de beroemde etsen van Rembrandt hebben gekend, al kende hij dit portret vermoedelijk uit Florence, want het was aangekocht door de familie de’ Medici.

Ook te zien: Composition with Yellow and Blue van Mark Manders, winnaarVan Lanschot Kempen Kunstprijs
Vanuit de sponsorsamenwerking met Van Lanschot is tegelijkertijd ook werk van de winnaar van de Van Lanschot Kempen Kunstprijs 2018 te zien. Die is toegekend aan de internationaal geprezen kunstenaar en Prix de Rome winnaar Mark Manders (1968). Als onderdeel van de Kunstprijs exposeert hij nuComposition with Yellow and Blue (2014–18) in een van de kapellen van De Nieuwe Kerk.

Over de serie
In de serie Meesterwerk schitteren kunstwerken die zó bijzonder zijn dat ze bijna nooit worden uitgeleend. Steevast zijn dit werken met een – soms onverwachte – religieuze of spirituele lading, die vragen om contemplatie en introspectie en die prachtig uitkomen in de gotische ruimte van De Nieuwe Kerk. De achtste editie van Meesterwerk wordt mede mogelijk gemaakt door Van Lanschot en de andere vaste partners en sponsors.

In eerdere edities toonde De Nieuwe Kerk De Heilige Familie van Rembrandt (2011), Andy Warhols The Last Supper (pink) (2012), Francis Bacons triptiek In Memory of George Dyer (2014), Tristan’s Ascension (The Sound of a Mountain Under a Waterfall) / Fire Woman van Bill Viola (2015), Marc Chagalls Calvary (2016), Pentecostés van El Greco (2017) en Gazing Ball (Perugino Madonna andChild with Four Saints) van Jeff Koons (2018).