AMSTERDAM - Onder het centrale thema ‘identiteit en confrontatie’ presenteert Pierre Audi een seizoen dat kenmerkend is voor De Nationale Opera: het kernrepertoire in verrassende en vernieuwende ensceneringen van hoog muzikaal niveau, maar ook producties die nieuwe invulling geven aan belangrijke werken uit de twintigste eeuw, naast wereldpremières. Op 1 september volgt Sophie de Lint Pierre Audi op die na 30 jaar bij DNO vertrekt en directeur wordt van Festival d’Aix-en- Provence. Seizoen 18/19 en 19/20 zijn nog door Pierre Audi geprogrammeerd.

Pierre Audi:
“Laat u meeslepen door de veelzijdige en verheffende boodschap die opera te bieden heeft. Het is een boodschap van tijdloze hoop, van geloof in de kracht van de menselijke geest, van de behoefte aan compassie, diversiteit en tolerantie en van de noodzakelijke balans tussen schoonheid en tragedie in onze zoektocht naar de zin van het leven.”

Die Zauberflöte - reprise
Wolfgang Amadeus Mozart
Mozarts sprookjesopera in de wervelende regie van Simon McBurney keert terug bij De Nationale Opera. Met een avant-première (4 september) voor jongeren t/m 35 jaar, en de première die ons seizoen opent op 7 september. Kathryn Lewek als Königin der Nacht, Dmitry Ivaschenko als Sarastro en het liefdeskoppel Pamina en Tamino wordt gezongen door Mari Eriksmoen en Stanislas de Berbeyrac.
Nederlands Kamerorkest olv Antonella Manacorda.
Speeldata: 4, 7, 9*, 12, 14, 17, 19, 23*, 26 en 29 september 2018, 19.30 uur/*14.00 uur.

Jenůfa – Nieuwe productie
Leoš Janaček
Nieuwe productie van Janačeks meesterwerk in regie van Katie Mitchell. Het verhaal speelt zich af tegen de achtergrond van een besloten gemeenschap. Rivaliteit, jaloezie en sociale controle leiden tot de moord op een onschuldig kind. Annette Dasch zingt de titelrol, Hanna Schwarz is grootmoeder en Evelyn Herlitzius keert terug als Jenůfa’s pleegmoeder.
Het Nederlands Philharmonisch Orkest staat onder leiding van de Tsjechische dirigent Tomáš Netopil.
Speeldata: 6, 9, 11, 14*, 17, 20, 22 en 25 oktober 2018, 20.00 uur/*14.00 uur.
Il Barbiere di Siviglia – Nieuwe producti

Gioacchino Rossini
Lotte de Beer (Waiting for Miss Monroe, Hänsel und Gretel en The New Prince) keert terug en regisseert een van Rossini’s meest geliefde opera’s. Het verhaal draait Rosina (Nino Machaidze), die verliefd is op graaf Almaviva (René Barbera). De graaf is ook op haar verliefd. Maar Rosina’s voogd Bartolo (Ambrogio Maestri) aast op de bruidsschat, en wil ook met Rosina trouwen. De geliefden krijgen elkaar met hulp van de slimme Figaro (Davide Luciano).
Het Nederlands Kamerorkest staat onder leiding van Maurizio Bernini.
Speeldata: 10, 13, 16, 18*, 20, 23, 25*, 28, 30 november en 2 december 2018, 20.00 uur/*14.00 uur.

Oedipe – nieuwe productie voor DNO
George Enescu
Oedipe geldt als Enescu's meesterwerk. De Franstalige opera is een van de weinige theaterwerken waarin het hele leven van Oedipus wordt verteld. Het einde is milder dan in de meeste andere versies en de muziek is zeer toegankelijk. Regisseurs Alex Ollé (La Fura dels Baus) en Valentina Carrasco maakten deze productie oorspronkelijk voor La Monnaie in Brussel (2010). Johan Reuter zingt de rol van Oedipe. Het Nederlands Philharmonisch Orkest staat onder leiding van Marc Albrecht.
Speeldata: 6, 9*, 12, 15, 18, 21 en 25*december 2018, 20.00/ *14.00 uur.

Porgy and Bess – nieuwe productie
George Gershwin, DuBose and Dorothy Heyward, en Ira Gershwin

Voor het eerst is Gershwins geliefde opera te zien bij De Nationale Opera. In Porgy and Bess komen jazzelementen, westerse opera, Afro-Amerikaanse en Russisch-Joodse muziek bij elkaar. Geen enkele andere opera kent zoveel ‘tophits’: Summertime, I got plenty o’nuttin, Bess, you is my woman now en It ain’t necessarily so.
Het Nederlands Philharmonisch Orkest en het Porgy and Bess Ensemble staan onder leiding van James Gaffigan.
Speeldata: 16, 18, 20*, 22, 25, 27*, 29 en 31 januari 2019, 20.00/ *14.00 uur.

Juditha Triumphans – nieuwe productie
Antonio Vivaldi
De Nationale Opera heeft al eerder bewezen dat sommige stukken, die niet voor het theater geschreven zijn, zich toch uitstekend lenen voor een enscenering, zoals Jephtha of Gurre-Lieder. Vivaldi’s oratorium Juditha Triumphans hoort daar zeker bij. Regisseur Floris Visser maakt zijn debuut op het grote podium van De Nationale Opera. De Franse mezzosopraan Gaëlle Arquez maakt als Juditha haar debuut bij De Nationale Opera.
La Cetra Barockorchester Basel staat onder leiding van Andrea Marcon.

Opera Forward Festival 2019 – 4e editie


Girls of the Golden West – Europese première - nieuwe productie
John Adams
De 4e editie van het Opera Forward Festival opent met John Adams’ nieuwe opera, die in november 2017 zijn wereldpremière beleefde. Regie is van Peter Sellars, het Rotterdams Philharmonisch Orkest staat onder leiding van Grant Gershon.
Speeldata: 28 februari, 2, 5, 7, 9, 13 en 17* maart 2019, 19.30/ *14.00 uur.

Caruso a Cuba – wereldpremière
Micha Hamel
De nieuwe compositie van de Nederlandse componist en dirigent Micha Hamel is gebaseerd op de roman Como un mensajero tuyo van de Cubaanse schrijfster Mayra Montero. Toen Enrico Caruso in Havana Aida zong, ontplofte er een bom in het theater. Hij vluchtte de straat op, regelrecht in de armen van de Chinees-Cubaanse Aida Cheng.
Nederlands Kamerokest olv Otto Tausk.
Speeldata: 3, 5, 6, 8 en 9 maart 2019, 20.30 uur.
Afwijkende locatie: Stadsschouwburg Amsterdam.

Fin de Partie – nieuwe productie
György Kurtág
Fin de partie naar het beroemde toneelstuk van Samuel Beckett, is de eerste opera van de 91-jarige György Kurtág, een van de grootste, hedendaagse componisten. Pierre Audi maakt met deze productie zijn debuut als regisseur in La Scala in Milaan.
Radio Filharmonisch Orkest olv Markus Stenz.
Speeldata: 6, 8 en 10* maart 2019, 20.00/*14.00 uur.

The Second Violinist – Nederlandse première – nieuwe productie voor DNO
Donnacha Dennehy
The Second Violinist gaat over een violist wiens leven wordt beheerst door sociale media, morbide
fantasieën en gewelddadige videospelletjes. Hij zoekt naar troost in de muziek van de Italiaanse
renaissancecomponist Carlo Gesualdo.
Crash Ensemble en Irish National Opera Chorus onder leiding van Ryan McAdams.
Speeldata: 7 en 9 maart 2019, 21.00 uur.
Afwijkende locatie: Muziekgebouw aan ’t IJ, Amsterdam.

Juditha Triumphans – nieuwe productie
Antonio Vivaldi
De Nationale Opera heeft al eerder bewezen dat sommige stukken, die niet voor het theater geschreven zijn, zich toch uitstekend lenen voor een enscenering, zoals Jephtha of Gurre-Lieder. Vivaldi’s oratorium Juditha Triumphans hoort daar zeker bij. Regisseur Floris Visser maakt zijn debuut op het grote podium van De Nationale Opera. De Franse mezzosopraan Gaëlle Arquez maakt als Juditha haar debuut bij De Nationale Opera.
La Cetra Barockorchester Basel staat onder leiding van Andrea Marcon.

Opera Forward Festival 2019 – 4e editie
Girls of the Golden West – Europese première - nieuwe productie
John Adams
De 4e editie van het Opera Forward Festival opent met John Adams’ nieuwe opera, die in november 2017 zijn wereldpremière beleefde. Regie is van Peter Sellars, het Rotterdams Philharmonisch Orkest staat onder leiding van Grant Gershon.
Speeldata: 28 februari, 2, 5, 7, 9, 13 en 17* maart 2019, 19.30/ *14.00 uur.

Caruso a Cuba – wereldpremière
Micha Hamel
De nieuwe compositie van de Nederlandse componist en dirigent Micha Hamel is gebaseerd op de roman Como un mensajero tuyo van de Cubaanse schrijfster Mayra Montero. Toen Enrico Caruso in Havana Aida zong, ontplofte er een bom in het theater. Hij vluchtte de straat op, regelrecht in de armen van de Chinees-Cubaanse Aida Cheng.
Nederlands Kamerokest olv Otto Tausk.
Speeldata: 3, 5, 6, 8 en 9 maart 2019, 20.30 uur.
Afwijkende locatie: Stadsschouwburg Amsterdam.

Fin de Partie – nieuwe productie
György Kurtág
Fin de partie naar het beroemde toneelstuk van Samuel Beckett, is de eerste opera van de 91-jarige György Kurtág, een van de grootste, hedendaagse componisten. Pierre Audi maakt met deze productie zijn debuut als regisseur in La Scala in Milaan.
Radio Filharmonisch Orkest olv Markus Stenz.
Speeldata: 6, 8 en 10* maart 2019, 20.00/*14.00 uur.

The Second Violinist – Nederlandse première – nieuwe productie voor DNO
Donnacha Dennehy
The Second Violinist gaat over een violist wiens leven wordt beheerst door sociale media, morbide fantasieën en gewelddadige videospelletjes. Hij zoekt naar troost in de muziek van de Italiaanse renaissancecomponist Carlo Gesualdo.
Crash Ensemble en Irish National Opera Chorus onder leiding van Ryan McAdams.
Speeldata: 7 en 9 maart 2019, 21.00 uur.
Afwijkende locatie: Muziekgebouw aan ’t IJ, Amsterdam.

Tannhäuser – nieuwe productie
Richard Wagner
‘Romantische Oper’ draait om een ridderlijk kunstenaar die niet kan kiezen tussen zinnelijke (Venus, gezongen door Ekaterina Gubanova) en geestelijke (Elisabeth, gezongen door Svetlana Aksenova) liefde. Daniel Kirch is Tannhäuser. Christof Loy (Chovantsjina, La Forza del Destino) tekent voor de enscenering. Het Nederlands Philharmonisch Orkest staat onder leiding van Marc Albrecht.
Speeldata: 6, 10, 14*, 18, 21*, 24, 28*april en 1 mei 2019, 18.30/ *13.30 uur.

Madama Butterfly - reprise
Giacomo Puccini
Robert Wilsons enscenering uit 2002 keert voor de tweede keer terug. Elena Stikhina zingt de rol van Cio-Cio-San (DNO-debuut), Suzuki door Enkelejda Shkosa en Gianloca Terranova vertolkt de rol van Pinkerton (DNO-debuut). Ook dirigent Jader Begnamini maakt zijn debuut bij De Nationale Opera en dirigeert het Residentie Orkest.
Speeldata: 23, 26, 29 april, 2, 5*, 7, 10 en 13 mei 2019, 20.00/ *14.00 uur.

Pelléas et Mélisande – nieuwe productie
Claude Debussy
In het Holland Festival presenteert De Nationale Opera een nieuwe enscenering van Pelléas et Mélisande van de Franse schrijver, acteur en regisseur Olivier Py. Eerder regisseerde hij bij De Nationale Opera Roméo et Juliette (2008). Het Koninklijk Concertgebouworkest staat onder leiding van Daniele Gatti.
Speeldata (onder voorbehoud): 5, 8, 12, 16*, 18, 23* en 27 juni 2019, 19.30/ *14.00 uur.
Aus LICHT – nieuwe productie

Karlheinz Stockhausen
Wat doen wij mensen op aarde? Een vraag die theologen, filosofen en kunstenaars als eeuwen bezighoudt. Het antwoord van Karlheinz Stockhausen omvat zeven opera’s: voor elke dag van de week één. Aus LICHT is een selectie van scènes uit deze zeven opera’s, gepresenteerd in een marathon van drie opeenvolgende voorstellingen en als zodanig de eerste omvattende lezing op LICHT van Stockhausen. Aus LICHT, het venster op het muzikale universum van Stockhausen is een samenwerking tussen De Nationale Opera, Holland Festival en Koninklijk Conservatorium Den Haag.
Speeldata: Deel 1: 31 mei, 4 juni, 8 juni 2019, 19.30 uur.
Deel 2: 1, 5, 9 juni 2019 13.15 uur.
Deel 3: 2, 6, 10 juni 12.30 uur
Afwijkende locatie: Gashouder, Westergasfabriek, Amsterdam