AMSTERDAM - Het ensceneren van Les Contes d’Hoffmann was al lange tijd een grote wens van De Nationale Opera, die nu in vervulling gaat. De titelrol vereist een tenor van uitzonderlijke klasse, die gevonden is in de persoon van John Osborn. Regisseur Tobias Kratzer(38) viel de afgelopen jaren op door zijn frisse aanpak van omvangrijke werken, zoals Die Meistersinger von Nürnberg van Richard Wagner en Les Hugenots van Giacomo Meyerbeer. Bij De Nationale Opera was hij eerder te gast met een goed ontvangen Benvenuto Cellini.

Spoorboekje
Les Contes d’Hoffmann was nog niet af toen Jacques Offenbach in 1880 overleed. De Franse componist Ernest Guiraud voltooide de opera voor de première in 1881. Bijna een eeuw na de première werden er nieuwe delen van de partituur ontdekt en nu kan elk operahuis kiezen uit allerlei mogelijkheden en versies. In Les contes d’Hoffmann vertelt de romantische dichter Hoffmann in een dronkenmansroes over de drie belangrijke vrouwen in zijn leven; de pop Olympia, de zieke vrouw Antonia en de Venetiaanse courtisane Giulietta. Hierbij lopen werkelijkheid en fantasie in elkaar over.

Tobias Kratzer dook in het beschikbare materiaal en maakte een schema dat doet denken aan een spoorboekje, waarmee je door Les Contes d’Hoffmann kunt reizen. Hij hoopt dat zijn interpretatie van deze opera, waarin de relatie tussen Hoffman en zijn Muse centraal staat, hem de mogelijkheid biedt de afzonderlijke verhaallijnen autonoom te kunnen vertellen. “De opera is als een bundel novellen. Elke akte is gebaseerd op een zelfstandig verhaal van de romantische schrijver E.T.A. Hoffmann. Zo krijgt de toeschouwer met elke akte een afgerond kort verhaal met een geheel eigen sfeer voorgeschoteld.”

Deze opera biedt de zeldzame kans om meerdere ‘leading ladies’ in één productie te presenteren; de drie vrouwenfiguren worden door drie verschillende zangeressen vertolkt. Nina Minasyan zingt Olympia, Ermonela Jaho vertolkt de rol van Antonia en Christine Rice is Giulietta. Daarnaast is een belangrijke rol weggelegd voor Irene Roberts als La Muse/Nicklausse. De Amerikaanse tenor John Osborn is Hoffmann.

De Nationale Opera
De Nationale Opera brengt een veelzijdige programmering van zowel klassieke als moderne opera’s. Met vernieuwende producties, speciaal voor De Nationale Opera gecomponeerde werken en een frisse blik op bekend repertoire, wordt de kunstvorm levendig gehouden en een plek in de toekomst gegeven.

Het Koor van de Nationale Opera bestaat uit 46 leden. De Nationale Opera werkt voor de meeste producties samen met het Nederlands Philharmonisch Orkest|Nederlands Kamer Orkest. Chef-dirigent van zowel de opera als de orkestcombinatie is Marc Albrecht.

Regelmatig komen coproducties tot stand met gezelschappen als de Metropolitan Opera, de Opéra national de Paris, the Royal Opera House en het Festival d’Aix-en-Provence. Pierre Audi neemt dit jaar als directeur afscheid van het gezelschap dat hij in dertig jaar artistiek leiderschap tot grote hoogste wist te brengen. Zijn functie wordt op 1 september 2018 overgenomen door Sophie de Lint.

De première van Les Contes d’Hoffmann is op zondag 3 juni 2018 om 14:00 in Nationale Opera & Ballet.

Speeldata: 6 11, 15, 21, 24*, 28 juni; 2 juli 2018. 19:00/*14:00