AMSTERDAM - De Koude Kermis is kunst en kermis tegelijk; volkscultuur verbonden aan artistieke vormen en vernieuwende technologieën. Bedenkers zijn de mediakunst-ontwerpers van DROPSTUFF.nl. Opgebouwd uit een serie installaties,vormt dit project een kermis met een heel nieuw gezicht. Aan bestaande kermisattracties zijn nieuwe verhalen gekoppeld, oude succesnummers hebben andere betekenissen gekregen. Net als een gewone kermis reist De Koude Kermis rond: langs straten en pleinen op kermissen, festivals en evenementen.Een uitgekiende selectie staat binnenkort, tijdens de Frankfurter Buchmesse, op de Duitse ARTS+ beurs. Een bekroonde installatie gaat, eveneens in oktober, naar LekArt in Culemborg en naar kinderfestival De Betovering in Den Haag. In de herfstvakantie staat de complete Koude Kermis op Cinekid in het Westerpark Amsterdam. Of je nu komt voor het inhoudelijke concept, de technologie of de fun, íedereen is welkom. En voor 2019 wordt ondertussen al weer hard gewerkt aan nieuwe spannende installaties.

Een mediakermis voor iedereen

De kermis is van oorsprong een feest -en van lieverlee ook jaarmarkt- ter gelegenheid van een lokale kerkelijke viering. Kermis is dan ook een verbastering van kerkmis of kerke-misse. Lange tijd was de kermis bovendien de plek waar een breed publiek zich aan nieuwe vindingen, bijzondere installaties of rariteiten kon vergapen. Voor het team van DROPSTUFF.nl vormt deze traditie een rijke inspiratiebron. Met De Koude Kermis slaat het een brug tussen een traditioneel en een hedendaags concept -het concept van festivals en presentaties waar alles om nieuwe inzichten en technologische uitvindingen draait.

De Koude Kermis is kermis, festival en presentatie tegelijk, multimediaal vertaald én verbeeld voor een breed publiek. Alles voltrekt zich onder het motto: zèlf meemaken, zèlf beleven, aanraken, proeven en ruiken. Voor dit ludieke spel met de nieuwste technische en creatieve ontwikkelingen bedient DROPSTUFF.nl zich van nieuwe en social media, virtual en augmented reality, artificial intelligence, 360° en 3D video, drones, robots, projectie, camera's, sensoren, zelf rijdende of dansende auto's en diverse applicaties, maar ook van meer traditionele media als theater, fotografie en fysieke(kunst)objecten.

Interactieve installaties/attracties
Sinds dit voorjaar maakt De Koude Kermis met een groeiend aantal installaties/attracties, de een nog speelser dan de ander,een rondreis langs kermissen en festivals. Sommige dragen nu al een onderscheiding. Prijswinnaar, bijvoorbeeld, is de virtual reality rollercoaster-ride op zogenaamde ‘kiddy rides’, The Fair Grounds. Grote mensen staan in de rij voor deze‘kinderattracties’. The Fair Grounds, gelanceerd tijdens de Biënnale van Venetië in mei 2017, kreeg vorig jaar de GoudenLeeuw publieksprijs op het Cinekid Festival. Een andere prijswinnaar is het Carnaval des Moutons, een samenwerking met EYE Filmmuseum in Amsterdam. Deze draaimolen die een ode brengt aan de klassieke zoötroop, een van de eerste vormen van bewegend beeld, won eind juni een van de prijzen in het Augmented Reality Fieldlab Virtual Worlds van ClickNL.

Met Grab the Pussy presenteert De Koude Kermis een grijpmachine voor katjes. Alle katjes zijn door Nederlandse oma’s gebreid. En ze dragen allemaal een chip. Wie er een te pakken krijgt kan een selfie-met-kat online zetten zodat de oma weet waar haar katje uithangt. Voor de lekkere trek is er het verwarrende suikerspin-laboratorium ZOET! met suikerspinnen in alle E-nummers. Je kiest er geen smaak maar een nummer. E129, E102, E172 of toch liever E150d? En ook al weet je dan precies wat erin zit, voordat je eraan hebt gelikt is de smaak een raadsel.

De Koude Kermis is een project in uitvoering. Nieuwe attracties komen eraan. Een hiervan is Tijdreizigers, een samenwerking met het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid in Hilversum. In een ‘escaperoom on wheels’, een kermis-simulator in de vorm van een Fiat Panda, speel je de Nederlandse game Vakantieracer. Vakantieracer, sinds kort als cultureel erfgoed opgenomen in de collectie van Beeld en Geluid, is een sequel van het iconische A2 Racer.

Een andere, binnenkort inzetbare attractie is een botsautobaan met zelf rijdende botsautootjes die zomaar opeens een dansje gaan maken. Je hebt dan als vermeende bestuurder niets meer in te brengen. Zo ervaar je wat het betekent wanneer computersystemen de regie overnemen en jijzelf de controle verliest. Ten slotte heeft DROPSTUFF.nl nog een aantal installaties in de planning die gebruik maken van Artificiële Intelligentie en robotica. Naar verwachting zullen deze in de loop van het komende jaar inzetbaar zijn.

Over DROPSTUFF.nl
DROPSTUFF.nl, pionier op het gebied van mediaontwerp en het creëren van publieke belevingen, presenteert zich via videokunst, artistieke games en interactieve installaties. Door nieuwe technieken aan spannende belevingsconcepten te koppelen weet DROPSTUFF.nl voor relevante boodschappen en verhalen een groot bereik te genereren. DROPSTUFF.nlheeft ervaring met smartphones, detectie, digitale schermen en technieken op het gebied van virtuele en verhoogde werkelijkheid. Onder de noemers Macht van Media, Social Media Wise, Credit Crush (over omgaan met geld) en GameDesign geeft het bedrijf ook workshops Mediawijsheid op middelbare scholen en ROC’s.

Het team van DROPSTUFF.nl
Het team bestaat uit René van Engelenburg, algemeen en artistiek directeur; Gijs ten Cate, media development; Tim Meijerink,educatie & eindredactie; Eva Kröse, mediaproductie.Directeur René van Engelenburg René van Engelenburg (Amersfoort, 1977) studeerde aan de GerritRietveld Academie en het Sandberg Instituut. Hij maakt 'publieke ontwerpen': installaties en performances in de openbare ruimte, tijdelijke architectonische objecten en museale concepten. Al zijn ontwerpen en voorstellen zijn gericht op directe interactie met de omgeving waarin hij leeft en opereert. Van Engelenburg wil de perceptie van mensen veranderen door een onorthodoxe draai te geven aan vertrouwde beelden en gewoonten. Sinds zijn academietijd heeft hij school gemaakt met een serie ‘publieke ontwerpen’ waarin hij onderzoek verricht naar geijkte patronen op de grens van kunst en commercie. Van Engelenburgs werk is multidisciplinair: het negeert de grenzen tussen beeldende kunst,architectuur en design. In het team van DROPSTUFF.nl is zijn rol vergelijkbaar met die van een art director.

Hoogtepunten in het najaar:
10-14 oktober: presentatie op ARTS+ Frankfurter Buchmesse (Carnaval des Moutons, Tijdreizigers en ZOET!)
19-26 oktober: presentatie op Cinekid, Westergasfabriek Amsterdam (volledig aanbod)
20-26 oktober: presentatie op De Betovering, Den Haag (The Fair Grounds met nieuwe 3D 360 video)
28-30 oktober: presentatie op LekArt, Culemborg (The Fair Grounds met nieuwe 3D 360 video)
31 oktober-3 november: een kleine opstelling op het Lets Gro Festival in Groningen, een festival over de toekomst van het leven in de stad. (Kiddy Rides, Grab The Pussy, ZOET! en Poort)