Blik terug op 2017 met EYE Filmmuseum

Door Redactie op Woensdag 27 december 2017 10:14   Uitgaan   eye, film, internationaleBron: EYE Filmmuseum


Blik terug op 2017 met EYE Filmmuseum

AMSTERDAM - In 2017 hebben ruim 750.000 mensen een bezoek gebracht aan EYE Filmmuseum. Het publiek kon kennis maken met een waaier aan filmprogramma’s, tentoonstellingen en events. Het spectrum was breed: van de goedbezochte publiekstentoonstelling over het werk van Martin Scorsese tot een prikkelend cinema erotica-programma, van het werk van Apichatpong Weerasethakul en Cao Guimarães tot een in depth verkenning van de inspanningen van hedendaagse Syrische filmmakers.

Alle hoeken van de filmgeschiedenis verkennen en nieuwe ontwikkelingen tonen voor een groot publiek is een van de opdrachten die EYE zich stelt. Jaarlijks kunnen bezoekers zich onderdompelen in een veelheid van filmprogramma’s, internationale tentoonstellingen en bijzondere activiteiten die heden en verleden van de cinema onder de aandacht brengen.

Hoogtepunten

Bijzondere waardering – bij pers en publiek – was er voor Martin Scorsese – The Exhibition , de grote overzichtstentoonstelling over Martin Scorsese die na Berlijn, Parijs, Melbourne en New York halt hield in Amsterdam. Maar liefst 50.000 filmliefhebbers bezochten de fraai vormgegeven expositie. Ook de spraakmakende solotentoonstelling van de Hongaarse filmer Béla Tarr – Till the End of the World (35.000 bezoekers) en de duo-expositie Locus (23.500 bezoekers), van de filmkunstenaars Apichatpong Weerasethakul (Thailand) en Cao Guimarães (Brazilië), trokken de aandacht: alle drie makers spreken de kijker aan door de kracht van lang aangehouden beelden waarin de tijd verglijdt.

Lof was er ook voor Syrian New Wave, een actueel, ‘heet van de naald’-programma rond het werk van hedendaagse Syrische filmmakers die hun twijfels, wanhoop maar ook hoop over de toestand in hun vaderland deelden met de bezoekers. En bij Cinema erotica was er verbazing en vreugde over de cinematografische veelzijdigheid van het onderwerp in een wereld die overspoeld is geraakt door platte porno.

Nieuwe initiatieven

Bij EYE Collections is een nieuw initiatief van start gegaan. Met ingang van 2017 wordt jaarlijks een kunstenaar/filmmaker en een wetenschapper door EYE uitgenodigd om aan de slag te gaan met materiaal uit de collectie.

Het EYE Artist and Scholar in Residence- programma is alleen op uitnodiging en stelt de kunstenaar en wetenschapper in de gelegenheid om verspreid over de periode van een jaar in alle vrijheid een project te ontwikkelen waarbij gebruik wordt gemaakt van de collectie en expertise van EYE.

Internationale belangenbehartiging

EYE International verzorgt de internationale promotie van het werk van Nederlandse filmmakers. Toen mijn vader een struik werd van Nicole van Kilsdonk won diverse prijzen zoals de Grand Prix (Children’s Jury) op het Montreal International Children’s Film Festival en The Golden Gateway Feature Award op het Mumbai International Film Festival. Bram Fischer van Jean van de Velde won onder meer de Audience Award op het Mill Valley International Film Festival en kreeg prijzen voor beste scenario en beste film op het UK Jewish Film Festival. Layla M. van Mijke de Jong trok internationale aandacht als ‘dark horse’ in de race naar de Oscars maar haalde net de shortlist niet. Bij elkaar zijn dit jaar 1411 Nederlandse films geselecteerd voor internationale festivals, en zijn 160 internationale prijzen uitgereikt aan Nederlandse films.

Educatie: een speerpunt

EYE Educatie mocht dit jaar ruim elfduizend scholieren ontvangen; met MovieZone en een kleine 130 gastlessen bereikte het filmmuseum landelijk meer dan 1,2 miljoen jongeren. Daarmee wint het streven om het belang van beeldtaal en mediawijsheid in het onderwijs te verankeren aan gewicht.

Bezoekcijfers 2017

Circa 754.000 mensen brachten in 2017 een bezoek aan EYE. Daarvan kocht bijna de helft (348.500) een kaartje voor de film of de tentoonstelling. 60.000 bezoekers kwamen naar EYE voor educatieve workshops, evenementen als het EYE Filmbal en de Museumnacht.