AMSTERDAM - De befaamde Argentijns-Franse meesterpianist en componist Gustavo Beytelmann komt met zijn nieuwe kwartet naar Nederland. Beytelmann’s Group brengt een verrassend fusion-programma, onder meer in Het Concertgebouw op 20 november: van Astor Piazzolla tot Duke Ellington, van traditionele tango’s tot composities van eigen hand. Omlijst met contemporaine dans.

Gustavo Beytelmann gaat in dit ensemble de samenwerking aan met internationaal gevierd bandoneón-maestro Victor Hugo Villena. Het kwartet wordt gecompleteerd met violist Radboud van Geldre en Alexander Vocking op contrabas, beiden vooraanstaande jonge musici in Argentijnse tango. In hun eerste concertreeks tekent het jonge, Amsterdamse talent Rogier Dasselaar voor de choreografie.

Gustavo Beytelmann: “De kern van dit project en wat het voor mij speciaal maakt, is de samenwerking met jonge mensen. Het is een uitwisseling van ideeën van verschillende generaties, zowel qua muziek als dans. De gevarieerde repertoirekeus is daar een afspiegeling van: traditionele werken en invloeden vanuit tango, jazz en klassiek, verenigd met nieuwe composities.”

Artistiek leider
Gustavo Beytelmann werd in 1995 naar het Rotterdams conservatorium Codarts gehaald door Leo Vervelde, voormalig hoofd wereldmuziek van Codarts. Hij vertelt hoe blij hij was dat juist deze musicus artistiek leider van de afdeling Tango werd.

Leo Vervelde: “Beytelmann trad in de jaren zeventig al op met Astor Piazzolla. Hij heeft vanuit een zeer leergierige, erudiete levenshouding zijn eigen vocabulaire ontwikkeld. Een kosmopoliet met een compleet nieuwe, persoonlijke blik op tango, waarbij hij andere muziekstijlen integreert. Daarbij blijft Beytelmann wel altijd vanuit tango denken.”

Glimlach na oceaan van tranen
De Argentijnse tango is een genre dat sinds het ontstaan rond 1880 voortdurend in ontwikkeling is. Met daarbij de combinatie van melancholie en ritmiek als rode draad.

Leo Vervelde: “In de begintijd was de tangomuziek nog een en al optimisme. Na 1900 sloeg de stemming in het land om en veranderde het karakter van de tango; de teksten werden zwartgalliger en de muziek langzamer en melancholieker. Tegelijk is er dat krachtige, energieke ritme. Deze omschrijving van de Argentijnse tangodichter Horacio Ferrer vat het prachtig samen: tango is de eerste glimlach nadat je een oceaan van tranen hebt doorwaad.”

Rijke ritmiek
Beytelmann’s Group kent een bezetting van piano, bandoneón, viool en contrabas, een typische tangobezetting, waarbij alle instrumenten regelmatig de solo spelen.

Leo Vervelde: “Een iconische combinatie. Argentijnse tango is misschien wel de enige lichte muziek waarin geen slagwerk zit. Want de ritmiek is al zo ongelooflijk fel en rijk, dat percussie niet gemist wordt. We horen hier vier muzikanten die dezelfde taal met elkaar spreken. En die tango als hoofddoel in het leven zien.”

Tango Arts Academy
De concertreeks van Beytelmann’s Group is het eerste grote project van de Tango Arts Academy International (TAAI), die zich richt op behoud, vernieuwing en verspreiding van de Argentijnse tangocultuur.

Leo Vervelde, ook artistiek leider van de TAAI. “We willen de Argentijnse tango promoten met concerten, lessen, workshops, noem maar op. Daarbij gaat het om muziek, dans en poëzie. Er is in Nederland een voedingsbodem voor tango, onze band met Argentinië gaat decennia terug. Beytelmann’s Group is een goed voorbeeld van die internationale connectie: er zitten twee Argentijnen in en twee Nederlanders.”

Gepassioneerde dans
Choreograaf Rogier Dasselaar ontdekte tijdens zijn afstuderen aan de Academie voor Theater en Dans in Amsterdam zijn liefde voor Argentijnse tango.

Rogier Dasselaar: “Van geluk tot verdriet, van liefde tot venijn; de tango kent vele facetten van het leven. Het is een van de meest expressieve dansen. Ik ga op zoek naar hoe enerzijds de contouren van de traditionele tango behouden blijven en anderzijds nieuwe dansvormen kunnen worden ontdekt.”
Ashley Affolter en Mihai Pruna voeren deze dans op gepassioneerde wijze uit.

Beytelmann’s Group in Concertgebouw

Zaterdag 20 November 2021 om 20.15 uur: Amsterdam, Koninklijk Concertgebouw, Kleine Zaal.