AMSTERDAM - Amsterdam FashionWeek barst weer los van 26 tot en met 29 januari 2017 op het Westergasterrein in Amsterdam. Dit halfjaarlijkse modefeestje staat in het teken van talent in de mode-industrie. Behalve inspiratie en bekendheid, levert het de stad ook geld op.

Modeshows van opkomende talenten, ontwerpers, commerciële labels en merken, een podium voor innovatieve initiatieven, afkomstig van start-ups en modeacademies in Nederland: Het evenement trekt zowel nationaal als internationaal de aandacht.

Amsterdam bruisende bestemming

FashionWeek is een evenement voor professionals en voor liefhebbers van mode. Ooit begonnen in 2004 om Amsterdam op de kaart te zetten als een bruisende en internationaal georiënteerde bestemming voor de mode. We zijn nu aanbeland bij editie 26. Tijd om je af te vragen: wat verdient een stad als Amsterdam nou eigenlijk aan de Fashion Week?

Wat levert dat op?

Even ter vergelijking: steden als New York, Londen, Parijs en Milaan genereren honderden miljoenen dollars, euro’s en ponden aan de fashion weeks. Maar wat verdient een klein stadje als Amsterdam hier aan? Het antwoord is: de afgelopen editie van FashionWeek in juli leverde in totaal 27,5 miljoen euro op. Hiervan ging 22 miljoen naar bedrijven die onder andere de locaties van het evenement verhuren. 5,18 miljoen euro ging naar de stad in de vorm van belastingen. Deze opbrengsten komen bijvoorbeeld uit toeristenbelasting en servicekosten.

New York, New York

We kunnen er niet aan tippen: New York steekt met kop en schouders boven alle andere steden ter wereld uit. De stad verdient per seizoen zo’n 514 miljoen euro aan de fashion week - meer dan de US Open en de NYC Marathon. New York wordt gevolgd door Londen, dat per fashion week 322 miljoen euro verdient.