AMSTERDAM - De derde aflevering van Cello & Film, het minifestival voorafgaand aan de Cello Biënnale Amsterdam in oktober, brengt beroemde cellisten, bijzondere gasten en filmmakers bij elkaar. Er klinkt nieuw geschreven cellomuziek bij filmfragmenten uit de begintijd van de cinema, klassiekers, documentaires en experimentele cinema. Heel bijzonder is de komst van twee cellodiva’s: Maya Beiser en Maya Fridman spelen live bij de films van respectievelijk de Amerikaanse found footage-specialist Bill Morrison en de Italiaanse kunstenaar Paolo Gioli. Morrison is aanwezig bij de voorstellingen van zijn werk op 23 september.

Cello & Film, 20 t/m 26 september, Eye Filmmuseum, IJpromenade 1, Amsterdam,eyefilm.nl/cello. Maya Beiser: Films for Cello, 23 september, 16.00 en 19.30; Maya Fridman vs. de films van Paolo Gioli, 25 september 19.30. Cello Biënnale Amsterdam, Muziekgebouw aan ‘t IJ, 18 t/m 27 oktober.

Wat hebben Bette Davis, John Barrymore, Mstislav Rostropovich, Gérard Depardieu en het Cellokwartet Ferschtman met elkaar te maken? Van alles, zo blijkt uit het programma van het minifestival Cello & Film in Eye Filmmuseum.

Davis, Barrymore en Depardieu zijn te zien in filmklassiekers als Deception (1946), Dr. Jekyll and Mr. Hyde (1920) en Tous les matins du monde (1991): films waarin de cello een rol speelt in de vertelling of in de live uitvoering van de score, door bijvoorbeeld het Cellokwartet Ferschtman.

Hypnotiserende beeldsequenties
De cello speelt ook een toonaangevende rol in de bijzondere programmeringen rond de kunstenaars Bill Morrison (1965) en Paoli Gioli (1942), met live begeleiding door cellodiva’s Maya Beiser en Maya Fridman.

‘Maya Beiser Plays “Films for Cello”’ (3 september, 16.00 +19.30) omvat de volgende onderdelen: bij de documentaire Back to the Soil (2014, 18’) – over het reisdagboek van Morrisons Russisch-Joodse grootvader – klinkt David Langs compositie Depart (18’), die in Eye zijn eerste live uitvoering krijgt. Vervolgens laat Beiser de cello klinken in drie muziekstukken die tot uitgangspunt hebben gediend voor Bill Morrisons hypnotiserende sequenties van found footage-beelden: All Vows (Michael Gordon, 10’), Cello Counterpoint (Steve Reich, 14’) en Just Ancient Loops (Michael Harrison, 25’).

Cinema ontmantelen
In ‘Maya Fridman vs. de films van Paolo Gioli’ (25 september 19.30) speelt die andere diva, Maya Fridman, live bij de experimentele films van de Italiaanse kunstenaar Paoli Gioli. Diens films zijn een vorm van ‘ontmanteling van taal en technologie van de cinema’ zoals de kunstenaar zegt. Op het programma staan: Del tuffarsi e dell'annegarsi (1972, 10’45”); Film stenopeico (L'uomo senza macchina da presa, 1973/1989, 13’); Quando l’occhio trema(1989, 10’45”) en Immagini travolte dalla ruota di Duchamp (1994,12’12”).

Programma
Het volledige programmaoverzicht met filmbeschrijvingen en achtergronden is te vinden op de website van Eye, onder eyefilm.nl/cello.

20 sep 19.30: Deception
21 sep 16.00: Intimate Lighting
22 sep 16.00: Dr. Jekyll and Mr. Hyde, met nieuwe soundtrack van Florian MagnusMaier, live uitgevoerd door het Cellokwartet Ferschtman
23 sep 16.00 en 19.30: Maya Beiser plays films for cello
23 sep 21.00: Decasia
24 sep 19.30: Tous les matins du monde
25 sep 19.30: Eye on Art: meestercelliste Maya Fridman vs. de films van avant-garde kunstenaar Paolo Gioli
26 sep 19.30: Mstislav Rostropovich, L’archet indomptable, vertoning inaanwezigheid van regisseur Bruno Monsaigeon. Vooraf een minirecital door de Oekraïense cellist Aleksej Shadrin en de Portugese pianist Raul de Costa.