AMSTERDAM - Het gaat niet goed met een deel van de Amsterdamse markten. Het aantal bezoekers neemt af, de omzet daalt en daardoor is er veel leegstand. Een verbeteraanpak voor de 34 markten moet de Amsterdammer verleiden vaker naar de markt te gaan.

Een deel van de markten, met name buiten het centrum, heeft te maken met grote leegstand en het is de vraag of ze het gaan redden in de toekomst. En dat zou jammer zijn, want markten horen bij het bruisende karakter van Amsterdam.

Veel leegstand

Amsterdam heeft in totaal 34 markten, waarvan 10 dagmarkten en 24 weekmarkten. Samen goed voor 9100 kramen per week. Uit onderzoek blijkt dat gemiddeld 1 op de 4 kramen leegstaat en op sommige markten, zoals op het Bos en Lommerplein en het Buikslotermeerplein is dat zelfs de helft. De verschillen tussen de markten zijn groot. Zo hebben de Dappermarkt, de Cuyp, de markten in de Jordaan en de boekenmarkt op het Spui weinig last van leegstand.

Minder bezoekers

De leegstand komt doordat het aantal bezoekers afneemt. Goedkoop eten, kleding en spullen worden steeds vaker gekocht bij prijsconcurrerende supermarkten, discountzaken, winkelketens en internetwinkels. Doordat er steeds minder bezoekers komen, neemt de keuze aan producten af. Een vicieuze cirkel.

Stedelijke marktaanpak

In de Marktvisie staan voorstellen om de markten weer vol en aantrekkelijk te maken, voor bezoekers én ondernemers. Bijvoorbeeld door het verminderen van het aantal marktplaatsen en marktdagen en het aanpassen van de markttijden. Of door een ander aanbod van het assortiment waardoor de kwaliteit van de markt verbetert. En misschien komen er meer bezoekers wanneer de aankleding van de markt verandert?

Meepraten?

De concept Marktvisie 2018-2026 is een eerste aanzet. Graag praten we met u verder over de toekomst van de Amsterdamse markten. Dit kan op één van de informatieavonden of via een schriftelijke reactie. U kunt tot en met 28 februari 2018 uw reactie geven.

Kijk voor meer info op www.amsterdam.nl/marktvisie.