AMSTERDAM - Sportorganisatie Le Champion heeft voor de TCS Amsterdam Marathon van de internationale atletiekbond, de World Athletics, het Platinum Label voor Road Races ontvangen. Naast de zes World Marathon Majors (Tokyo, Londen, Boston, Berlijn, Chicago en New York), zijn er slechts zes andere marathons in de wereld die behoren tot deze selecte groep van Platinum Label houders. Amsterdam is de eerste marathon in Nederland die deze status heeft toegewezen gekregen. Het nieuwe label is een erkenning voor de excellente organisatie en het kwalitatief sterke topdeelnemersveld. De 45e editie vindt dit jaar plaats op zondag 18 oktober.

Het Platinum Label van de World Athletics is sinds eind 2018 een nieuwe categorie voor wegwedstrijden, waarbij een nog hogere standaard en servicekwaliteit gegarandeerd zijn in vergelijking tot Gold Label evenementen. Sinds 2013 was de TCS Amsterdam Marathon in het bezit van het Gold Label. "Het is een grote eer dat we nu de hoogst haalbare waardering van de World Athletics hebben gekregen", aldus directeur Evenementen & Sponsoring van Le Champion, Cees Pronk. "Met ontzettend veel passie en inzet van alle betrokken partijen hebben we samen deze topprestatie kunnen bereiken. Het Platinum Label past volledig in de ambities die we met de TCS Amsterdam Marathon voor ogen hebben."

Josu Devasia, managing director van titelsponsor Tata Consultancy Services (TCS) Nederland: "De TCS Amsterdam Marathon is een geweldig evenement dat TCS enorm heeft geholpen om het belang van een gezonde en sportieve levensstijl onder de aandacht te brengen bij onze medewerkers, klanten en de maatschappij in zijn geheel. Om als eerste Nederlandse marathon dit Platinum Label te ontvangen is een grote prestatie en een welverdiende erkenning voor het toegewijde en gepassioneerde team van Le Champion. Wij kijken uit naar de 10e editie met TCS als titelpartner later dit jaar om samen met Le Champion de ervaring tijdens de TCS Amsterdam Marathon voor lopers en fans nog beter te maken door middel van technologische en digitale toepassingen."

De laatste jaren is de TCS Amsterdam Marathon op diverse vlakken spectaculair gegroeid en heeft daarmee bewezen tot de grootste en meest aansprekende marathons van de wereld te behoren. Afgelopen editie werd de totale deelnemerslimiet van 45.000 lopers bereikt en maakte de hele marathon met een recordaantal van ruim 17.000 inschrijvingen een flinke groei door. De deelnemers kwamen uit maar liefst 140 verschillende landen. Bij geen een ander sportevenement in Nederland staan er zoveel nationaliteiten aan de start. Hoogtepunten in het parcours zijn de start en finish in het Olympisch Stadion, de passage onder het Rijksmuseum door, de kilometers langs de Amstel en de ronde door het Vondelpark. De TCS Amsterdam Marathon was in 2019 wereldwijd te volgen in 120 landen bij 190 miljoen huishoudens, met live-uitzendingen in Europa, Afrika, Noord-Amerika, Brazilië, China, Azië en Australië.

Het Platinum Label is mede te danken aan het sterke topdeelnemersveld, dat jaarlijks in Amsterdam aan de start staat. In de ranglijst snelste marathonsteden neemt Amsterdam de zesde plaats in. Het parcoursrecord staat op naam van Lawrence Cherono, hij liep in 2018 een tijd van 2.04.06. Dit is de snelste marathontijd ooit gelopen in Nederland. Bij de vrouwen werd afgelopen jaar nog het parcoursrecord verbroken. De Ethiopische Degitu Azimeraw noteerde een sensationele tijd van 2.19.26. Wereldtoppers lopen graag in Amsterdam, vanwege het snelle parcours en de goed en strak georganiseerde wedstrijd. Het Platinum Label betekent dat deelname van de snelste elitelopers, die eveneens in het bezit zijn van een platinum status van de World Athletics, gegarandeerd is.

De bekroning met het Platinum Label is ook een beloning voor de sponsors, de Gemeente Amsterdam en de vele vrijwilligers die al jaren betrokken zijn bij de organisatie van de TCS Amsterdam Marathon. Dankzij een geweldige samenwerking is Le Champion erin geslaagd om een evenement van wereldklasse te organiseren. Met veel enthousiasme wordt uitgekeken naar de toekomst met als mijlpaal de 50e editie in het jaar 2025. "Ambities voor doorontwikkeling van de marathon zijn gericht op het sneller én aantrekkelijker maken van het parcours, het laten groeien van het aantal deelnemers op de hele marathon, een toename van het aantal deelnemende nationaliteiten, het verder verduurzamen van het evenement en het toepassen van technologische innovaties samen met onze titelpartner Tata Consultancy Services", aldus René Wit, Race Director van de TCS Amsterdam Marathon.

Meer informatie over het evenement is te vinden op www.tcsamsterdammarathon.nl.