AMSTERDAM - De EK Atletiek is niet alleen op sportief gebied, maar ook financieel en organisatorisch een groot succes voor Amsterdam geweest. Dit blijkt uit de cijfers die de Stichting EK Atletiek maandagochtend bekend maakte. De EK waren goed voor een economische impact van 7,8 miljoen. Maar liefst 126.000 mensen kochten een ticket, waarvan een kwart uit het buitenland kwam. Bovendien werd de EK Atletiek hoog gewaardeerd met een 8,2.

Wethouder Sport Eric van der Burg: “Vanaf de opening op het Museumplein tot aan de laatste finales in het Olympisch Stadion was het een groot feest voor de bezoekers en sporters. Ik ben er trots op dat we als eerste stad alle wedstrijden van de aangepaste sporters in het programma hebben verwerkt. En we mogen ook zeker trots zijn op de sportieve prestaties van de Nederlandse atleten, met vier gouden, een zilveren en twee bronzen medailles. Met de ‘JE KAN HET’-campagne hebben veel kinderen kennis kunnen maken met de sport door een sprintje te trekken op een van de sprintbanen of door te oefenen in de verspringbakken. Daarmee stond heel de stad in het teken van de EK atletiek.”

Hoge waardering

De organisatie van de EK werd geroemd en de ambiance op de tribunes was - mede dankzij het zonnige weer – sfeervol. Vijfenzeventig procent van de bezoekers vond dat de EK een positieve bijdrage heeft geleverd aan de promotie van de stad Amsterdam. Het evenement werd dan ook gemiddeld gewaardeerd met een 8,2.

Nooit eerder namen zoveel atleten, 1480 in totaal, deel aan de EK Atletiek. Bovendien schitterden niet alleen de topatleten, ook het team van vrijwilligers blonk uit en het aantal van ruim 126.000 verkochte tickets stemde tot tevredenheid.

Economische impact EK

De EK Atletiek leidden tot veel extra bezoeken aan Amsterdam en daarmee tot uitgaven. De EK waren dan ook goed voor een economische impact van 7,8 miljoen euro aan directe bestedingen voor de gemeente Amsterdam.

Maatschappelijke impact EK

Met het organiseren van acht side events en de ‘JE KAN HET’-breedtesportcampagne van de Gemeente Amsterdam werden sport en sportief gedrag in de Nederlandse samenleving en een gezonde leefstijl gestimuleerd. In Amsterdam zijn 56.700 kinderen bereikt met een kennismakingsaanbod atletiek. In de rest van Nederland zijn nog eens 31.000 kinderen bereikt door het organiseren van diverse atletiek activiteiten. Ruim een derde van deze groep kinderen gaf aan de atletieksport te willen beoefenen.

De samenwerking met de Johan Cruyff Foundation heeft eveneens bijgedragen aan het stimuleren van atletiekdeelname onder kinderen. En heeft concreet geleid tot het realiseren van negen ‘schoolplein14’ projecten in Nederland.

Deze resultaten zijn samengevat in bijgesloten Key Findings, die door Mulier Instituut werden opgesteld naar aanleiding van een viertal rapporten die rondom de EK Atletiek zijn samengesteld.