AMSTERDAM - Voor het veertigjarig jubileum van World Trade Center Amsterdam werd afgelopen nacht op het Zuidplein een zogenoemde Sleep Out georganiseerd. Vijftig mensen brachten de nacht buiten door om aandacht te vragen voor de oplopende dakloosheidsproblematiek en om geld op te halen voor de Sheltersuit Foundation. Met de opbrengst van €34.395 kunnen 113 Sheltersuits worden geproduceerd en verstrekt.

De Sheltersuit Foundation, opgericht in 2014, heeft sinds haar bestaan meer dan 18.000 mensen zonder onderdak voorzien van beschermende kleding en slaapzakken. De organisatie benadrukt dat de nood hoog blijft. Recent gepubliceerde cijfers uit de ETHOS-studie schatten het aantal dak- en thuislozen in Nederland op meer dan 20.000 in de regio’s Amsterdam en Den Haag alleen. Lokale hulporganisaties zoals HVO-Querido en De Regenboog Groep bevestigen dat de vraag naar ondersteuning verder toeneemt.

Volgens oprichter Bas Timmer draait de actie niet uitsluitend om geldinzameling, maar ook om bewustwording. “Door één nacht buiten te slapen, laat je zien dat je niet wegkijkt maar naast iemand gaat staan. Die stap naar betrokkenheid is precies wat we met Sheltersuit proberen te stimuleren,” zegt hij.

De deelnemende bedrijven waren Dils, CBRE, CBRE Investment Management, Green Business Club, Doedonnie.nl, en AI Builders. Initiatiefnemer van de Sleep Out en medewerker van CBRE Investment Management Rogier Sterk noemt de ervaring confronterend: “De nacht liet ons voelen hoe kwetsbaar het is om geen veilige plek te hebben. Niet weten wat er om je heen gebeurt als je je ogen sluit, of zelfs waar je naartoe kunt voor een toilet. Het maakte veel los; er was na afloop een opvallend gevoel van verbondenheid.”

Luc Guimberteau, CEO van AI Builders, besloot halsoverkop ook mee te doen. “Ik sloot aan bij de actie zonder voorbereiding en alleen met de kleren die we droegen. Rond één uur ’s nachts werd het zó koud dat ik dacht dat ik het niet zou volhouden. Met een extra Sheltersuit lukte het uiteindelijk om de nacht door te komen. De dankbaarheid die ik voelde voor een beetje warmte was ongelofelijk. Het is een nederige ervaring en één die iedereen eens zou moeten meemaken.”

Femke Weller, general manager van WTC Amsterdam en mede-initiatiefnemer licht toe “De avond begon met persoonlijke verhalen over dakloze mensen die me echt raakten. Ik ben enorm trots dat meer dan vijftig mensen meededen aan de Sleep Out en dat we Sheltersuit op deze manier kunnen ondersteunen. Geslapen heb ik niet, maar de reflecties gedurende de nacht waren ongelofelijk.”

Over Sheltersuit

Sheltersuit is opgericht in 2014 door modeontwerper Bas Timmer, vanuit de overtuiging dat iedereen recht heeft op warmte en waardigheid. De sociale onderneming ontwerpt multifunctionele producten van upcyclede materialen die direct noodhulp bieden aan mensen zonder thuis. Daarmee biedt Sheltersuit niet alleen bescherming, maar creëert de organisatie ook werkgelegenheid in sociale werkplaatsen en slaat zij een brug tussen mensen in nood en degenen die willen helpen.

Over WTC Amsterdam

WTC Amsterdam is een toonaangevende zakelijke hub in het hart van de Zuidas. De centrale locatie biedt 156.000 m² kantoorruimte, horecavoorzieningen, evenementenlocaties en huisvesting aan ruim 300 bedrijven. Van events tot exposities, van startups tot multinationals: hier komen werelden samen. Onder het motto ‘Welcome to Change’ stimuleert WTC Amsterdam nieuwe manieren van zakendoen. WTC Amsterdam is gebouwd op verbinding en klaar voor verandering. Welcome to Change.