AMSTERDAM - In het schooljaar 2024-2025 kwamen ruim 500 kinderen in actie voor een inclusieve speelcultuur. Met het project ‘In Actie voor Samen Spelen’ van Stichting het Gehandicapte Kind werden 12 scholen voor speciaal onderwijs gekoppeld aan een reguliere basisschool uit de buurt. Samen leerden zij in de praktijk hoe je beter samen kunt spelen. Het project wordt voor elke deelnemende school feestelijk afgesloten met een Samenspeeldag. Zo ook voor de leerlingen van basisschool Henricus (regulier onderwijs) en Visio (speciaal onderwijs voor slechtziende en blinde leerlingen) in Amsterdam. Tweede Kamerlid Daan de Kort opende op 11 september deze vrolijke dag.


"Door regelmatig contact en het creëren van momenten om samen te spelen, leerden leerlingen van deze scholen hoe ze ervoor kunnen zorgen dat iedereen mee kan en mag doen. En dat begint met vragen stellen", legt Daan de Kort uit. “Ik ben zelf slechtziend en daardoor krijg je niet alles even goed mee. Het maakt veel verschil als mensen om je heen durven te vragen hoe ze je er alsnog bij kunnen betrekken. Maar dan moet je die vraag wel durven stellen. En daarvoor is regelmatig contact belangrijk, het taboe moet ervan af.”

Meer contact, vaker samen spelen: een duurzaam vervolg

Projectleider Denise van der Schaft ligt de inhoud van het project toe: “Dit project omvatte een aantal momenten gedurende het schooljaar waarbij we leerlingen met elkaar in contact brachten. Waaronder een gastles, waarbij we de taboes doorbraken en het gesprek leerden aangaan. Een Speeltuinbendetest, om te onderzoeken hoe het zit met de toegankelijkheid van de lokale speeltuin. En nu, de Samenspeeldag, die de leerlingen samen hebben bedacht. Ze leren dus in de praktijk hoe ze samen kunnen spelen en we zorgen voor bewustwording. Doordat het niet blijft bij één ontmoeting, hopen we een beweging in gang te brengen.”

En dat lijkt te lukken, ook in Amsterdam. De leerlingen van Henricus en Visio Onderwijs zien elkaar nu ook buiten het project. Zo is het hek, dat de schoolpleinen van elkaar scheidt, regelmatig geopend als er genoeg begeleiding is, zodat er samen gespeeld kan worden. En dat heeft succes: “Ik heb drie nieuwe vriendinnetjes gemaakt,” zegt een leerling van Visio stralend. We zien kinderen elkaar helpen bij spellen, samen lachen, en er is geen onderscheid te maken tussen de leerlingen van beide scholen.

Op weg naar een inclusievere generatie

Tot grote tevredenheid van Daan de Kort: “Dit project leert kinderen dat er altijd een manier is om samen te spelen én dat het belangrijk is om niemand over te slaan. Ook in de politiek moeten we meer aandacht hebben voor een inclusieve speelcultuur. Ik neem de ervaringen en conclusies van dit project dus dankbaar mee. Dankzij dit soort initiatieven, is de volgende generatie straks een stuk inclusiever.”

"Daar doen we het voor,” lacht Denise. Het project stopt overigens niet na dit schooljaar. “We geven het een duurzaam vervolg, door elke basisscholen een lespakket aan te bieden. Zo geven we de handvatten om zelf het contact met leerlingen van een school uit de buurt op te zoeken.”

Over Stichting het Gehandicapte Kind

Geen kind zonder vriendjes, dat is het ideaal van Stichting het Gehandicapte Kind. Een handicap beperkt een kind niet voor het leven. Buitengesloten worden doet dat wel. De meeste kinderen leren leven met hun beperking. Hun grootste handicap is dat ze niet kunnen meedoen. Zij hebben vaak niemand om mee te spelen. Dit kan leiden tot een leven lang eenzaamheid.

Met steun van donateurs en vrijwilligers helpt Stichting het Gehandicapte Kind om speeltuinen, sportclubs en scholen toegankelijk te maken. Hier kunnen kinderen met en zonder handicap elkaar ontmoeten, samen spelen en vrienden maken. Zodat geen enkel kind eenzaam hoeft te zijn.