Faith XLVII (1979) begon haar artistieke reis in de straten van Zuid-Afrika in 1997 onder de naam Faith47 en kreeg al snel internationale erkenning voor haar suggestieve graffiti. In de loop der jaren heeft haar werk zich uitgebreid tot buiten de openbare ruimte, van iconische muurschilderingen tot sculpturen, video-installaties, wandtapijten en tekeningen. Haar artistieke taal is een verkenning van de ruimtes waar geest, natuur, activisme en het ritueel elkaar kruisen, vaak doordrenkt met een gevoel van eerbied voor de mysteries die onder de oppervlakte liggen. Seven reflecteert op de relatie tussen leven en toeval. Faith wijst op de impact van het onbekende en hoe onze dagelijkse realiteit verbonden is met synchroniciteiten die ons levenstraject beïnvloeden.
Tyler B. Murphy (1980) is een Zuid-Afrikaanse kunstenaar die in Kaapstad woont. Hij tatoeëert sinds 2001 en beschildert muren sinds 1994. De laatste jaren besteedt hij meer tijd aan het maken van handgeschilderde borden. Veel van zijn werk is geïnspireerd op etsen en schraapborden uit vervlogen jaren. Hun zoon Keya Tama (1997) is ook geboren in Zuid-Afrika en woont nu in New York City. Zijn werk verkent het contrast tussen oude iconografieën en moderne folklore. Door gebruik te maken van terugkerende motieven van mensen, dieren en de natuur vertellen zijn muurschilderingen verhalen over het verleden en de toekomst. Dit is het allereerste vader-zoon doek in de STRAAT-collectie. Tyler en Keya wilden hun liefde voor graffiti, straatkunst, tatoeages en signpainting weergeven. Voor Seldom Told gebruikten ze technieken die geïnspireerd zijn op het schilderen met uithangborden om een esthetiek te creëren die er eeuwenoud uitziet en tegelijkertijd een eigentijdse uitstraling heeft.
Over de tentoonstelling
Mogelijk gemaakt door ABN AMRO
ORIGINS: Family & Legacy kwam tot stand dankzij de voortdurende samenwerking tussen STRAAT en ABN AMRO. Hiermee onderstrepen zij hun betrokkenheid bij STRAATs Women in Street Art-campagne en hun inzet voor gelijke kansen binnen de kunstwereld.Vanuit de purpose ‘Banking for Better, for Generations to come’, zet ABN AMRO sponsoring in om de maatschappij verder te brengen. De bank neemt haar maatschappelijke verantwoordelijkheid serieus. Op het gebied van planet (duurzaamheid) en people (gelijke kansen voor iedereen) uit dit zich via verschillende kanalen. In de sponsoring wil ABN AMRO daarbij een versnellende factor zijn, door de juiste partnerships aan te gaan en concrete doelen te stellen ten aanzien van duurzaamheid en gelijke kansen, of het nu gaat om sport, maatschappij of kunst en cultuur.
Over STRAAT Museum