AMSTERDAM - Reflex Amsterdam presenteert van 17 september tot en met 1 november 2022 een solo-expositie van de Amerikaanse fotograaf Spencer Tunick. Met Public Interventions toont de galerie nieuw en niet eerder gepresenteerd werk van de beeldend kunstenaar, die wereldwijd bekendheid geniet om zijn kolossale naaktfotografie en menselijke installaties in stedelijke en natuurlijke omgevingen. Voor Tunick is het de eerste galerie expositie in Nederland. De fotograaf is bij de opening aanwezig.

Spencer Tunick tart alle kunstdisciplines. Hij transformeert publieke ruimtes met tijdelijke monumenten van mensen die locaties herdefiniëren met complexe, organische composities. Deze zijn figuratief en toch abstract, openbaar, uiterst intiem en verbeelden oprechte eenheid en verschillen. De foto's zijn schilderachtig, sculpturaal en tegelijkertijd installaties. De expositie reflecteert op het werk van de kunstenaar dat zich kenmerkt door abstractie, traditionele groepsportretten en 'het lichaam zonder kleding'.

De kunstenaar ensceneerde zijn eerste foto's van naakte lichamen in stedelijke landschappen in het New York van de jaren negentig. Ondanks dat openbare naaktheid er legaal was, werd Tunick toch gearresteerd. Naaktheid was een provocerend schouwspel in zijn vroege werken, maar de kunstenaar ziet het alleen als 'het lichaam zonder kleding'. Zoals bij de honderden beschilderde, blauwe lichamen in Sea of Hull, die een anonieme straat transformeren in een abstract (menselijk) waterlichaam dat door de stad trekt. Naaktheid is een rekwisiet, zoals stof, verf of zonnelampen; het activeert de ruimte op een energieke manier.

Als er een genre van toepassing is op het oeuvre van Spencer Tunick, dan is het wel de groepsfoto. Tunick verzamelt soms duizenden mensen en orkestreert hun posities zorgvuldig. In een tijd waarin naakt gefotografeerd worden een gangbare praktijk is, tilt Tunick het genre naar een hoger niveau om een ontmoetingsplaats te creëren voor hedendaagse kunst en haar publiek. Dit is duidelijk te zien bij Columbia, waar de locatie vol staat en zit met mensen op elke hoek van het frame. Het vastleggen van een groep wordt een opwindend, dynamisch moment.

De massa's lichamen – wat de kunstenaar "the body in multiple" noemt – is een onmiskenbaar boeiend element van Tunicks werkwijze. Bodø Bodyscape is een ode aan dit fenomeen, waarbij menselijke lichamen over een heuvel zijn gevouwen met uitzicht op een kleine Noorse stad. Elke persoon houdt een lamp op zonne-energie in hun uitgestrekte armen, die de stadslichten op de achtergrond weerspiegelt. Als land art gebruikt Tunick het lichaam als zijn organisch materiaal om in natuurlijke omgevingen tijdelijke sculpturen te creëren. Hij speelt met tegenstellingen tussen publiek en privé, en organisch en kunstmatig. Uiteindelijk verandert Tunick steden in lichamen en lichamen in steden, en maakt het bekende ongekend betoverend.

Spencer Tunick (1967) woont en werkt in New York. Hij volgde een opleiding aan het Emerson College in Boston (BA, 1988) en het International Center of Photography (ICP) in New York (1990). De installaties zijn onder meer gemaakt in opdracht van de XXV Biënnale van São Paulo, Institut de Cultura de Barcelona, Saatchi Gallery in Londen, Museum of Contemporary Art (moCa) Cleveland, Kunsthalle Wien en MAMBO, Museum of Modern Art of Bogotá.

Reflex Amsterdam

Weteringschans 79 A

www.reflexamsterdam.com