AMSTERDAM - Op maandag 17 december dendert de vrouwelijke woede door de grote zaal van Internationaal Theater Amsterdam tijdens Sign of the Times: She's Mad as Hell. Met o.a. Hedy d’Ancona, Sylvana Simons, Sarah Sluimer, Aus Greidanus jr. en Marieke Heebink.

In 2018 lijkt de woedende vrouw haar plaats op te eisen in het publieke debat. Van de woedeuitbarsting van Serena Williams tot de wereldwijde aanklacht tegen seksueel overschrijdend gedrag onder de hashtag #metoo. De vrouw spreekt zich uit, en beslist niet alleen zoetgevooisd. Maar hoe meer vrouwen hun razernij tonen, hoe heftiger de reacties. Waarom roept de woedende vrouw meer verontwaardiging op dan de woedende man?

Aan de vooravond van 100 jaar vrouwenkiesrecht duikt Sign of the Times met o.a. Hedy d’Ancona en Sylvana Simons in het eeuwenoude taboe op vrouwelijke woede en onderzoeken we via theater en gesprek de huidige tijdsgeest. Laten vrouwen zich nog temmen of omarmen vrouwen wereldwijd het recht om kwaad te zijn? En wat betekent dat voor onze wereld?

Van Euripides’ Medea via Shakespeares De getemde feeks tot Nora van Ibsen. Het wemelt in de theater- en literatuurgeschiedenis van boze vrouwen die worden weggezet als gek, hysterisch of labiel. Waar komt dit beeld vandaan? Hoe worden woedende vrouwen vandaag de dag gezien?

Oud-politica Hedy d’Ancona en kersvers politica Sylvana Simons praten er deze avond over. Op welke momenten worden zij weggezet als hysterische vrouwen? Wanneer zetten ze hun woede in om iets te bewerkstelligen?

Over Sign of the Times
Internationaal Theater Amsterdam en De Balie onderzoeken met Sign of the Times dé maatschappelijke thema’s van vandaag. Waar gesprekken stroef lopen, maatschappelijke discussies vastzitten en we elkaar niet meer lijken te verstaan, biedt theater uitkomst. Theatrale verbeelding stelt ons in staat om dingen te zien die we eerst niet zagen en zet politieke actualiteit in een ander licht. In eerdere afleveringen reflecteerden Femke Halsema en Thierry Baudet op politieke identiteit, spraken we over de woede van Catalanen met de uit Spanje gevluchte Carles Puigdemont, en wierp de Franse schrijver Kamel Daoud zijn licht op koloniale identiteit. Met Sign of the Times willen De Balie en Internationaal Theater Amsterdam het gesprek openen, groepen mensen bij elkaar brengen en ruimte creëren voor meerdere perspectieven. Ook, of júist, als de meningen verschillen.