AMSTERDAM - De nieuwe plannen voor de Javastraat vallen rauw op het dak bij de ondernemers. Terwijl het stadsdeel inzet op meer groen, fietsparkeerplekken en zitgelegenheid, vrezen winkeliers juist voor de toekomst van hun straat door verlies aan parkeerplekken en bereikbaarheid, staat te lezen op Oost Online.

Van visie naar uitvoeringsplan

In mei presenteerde BIZ Javastraat e.o. het visiedocument De toekomst van de Javastraat en het Javaplein, opgesteld samen met bewoners. Daarin staan tientallen voorstellen: van grotere afvalbakken en beter onderhoud van boomspiegels tot behoud van parkeerplekken en een evenwichtiger winkelaanbod. Het document is persoonlijk overhandigd aan stadsdeelvoorzitter Carolien de Heer. (een BIZ = een bedrijveninvesteringszone)

Een half jaar later ligt het Uitvoeringsplan Javastraat van het stadsdeel op tafel. Dat plan erkent de input van de BIZ, maar legt de nadruk op vergroening, extra fietsparkeerplekken en gedragsverandering bij ondernemers. Voor de ondernemers voelt dat als een gemiste kans. 'We hebben meegedacht, meegeschreven en onze zorgen gedeeld, maar in het plan zie je daar weinig van terug', zegt BIZ-voorzitter Kelly Kruishaar.

Parkeerplaatsen onder druk

In het uitvoeringsplan staat dat er hoogstwaarschijnlijk parkeerplaatsen verdwijnen om ruimte te maken voor groen of fietsparkeerplekken. De ondernemers waarschuwen dat dit direct effect heeft op hun omzet. 'Minder parkeerruimte betekent minder bezoekers van buiten de buurt', zegt penningmeester Anthony Uden. 'Voor kleine zaken met een smalle marge kan dat fataal zijn.' Ook het idee om laad- en losplekken na werktijd als fietsparkeerplek te gebruiken stuit op weerstand. Ondernemers zien liever oplossingen aan de randen van de wijk, waar bezoekers met de auto kunnen parkeren zonder dat de straat zelf dichtslibt.

Vergroening met verstand

Over vergroening bestaat geen verschil van mening, wél over de aanpak. De BIZ pleit voor boomtuintjes, gevelgroen en plantenbakken die ondernemers zelf kunnen onderhouden. Het stadsdeel onderzoekt daarentegen of parkeervakken kunnen verdwijnen voor plantvakken. 'Groen is mooi, maar het moet niet ten koste gaan van de levendigheid in de straat', zegt voorzitter Kelly Kruishaar.

Wens: balans in winkelaanbod

In beide plannen klinkt zorg over het toenemende aantal afhaalzaken en telefoonwinkels. De BIZ vraagt de gemeente om meer regie, zodat de diversiteit van het winkelaanbod behouden blijft. Het stadsdeel verwijst naar een lopend onderzoek naar winkeldiversiteit, waarvan eind 2025 een rapport verschijnt.

Politieke steun gezocht

Tijdens de stadsdeelvergadering van vanavond spreken de ondernemers Kruishaar en Uden in namens de ondernemers. DENK en VVD dienen samen een motie in die oproept tot meer oog voor de economische vitaliteit van de straat. Een week eerder voerde de BIZ al een gesprek met raadsleden van D66, in de hoop op een constructieve houding vanuit de coalitie.

Breder debat

De discussie over de Javastraat past in een groter gesprek over hoe Amsterdam-Oost zijn winkelstraten toekomstbestendig maakt: ruimte voor groen en fietsers, zonder dat de lokale economie daaronder lijdt. De komende maanden zal blijken of het stadsdeel bereid is het uitvoeringsplan aan te passen of vasthoudt aan de huidige koers.