AMSTERDAM - Het vergt nogal wat aanpassingsvermogen van horeca-eigenaren, personeel en gasten: de nieuwe 1,5-metermaatschappij. Nu de terrassen weer open zijn en het mooie weer de feestvreugde verhoogt, hebben broers Flip en Sjoerd er hun handen vol aan. De eerste terrassen draaien inmiddels op hun online kassasysteem Spont. Door middel van QR-codes kunnen gasten vanaf hun tafel bestellen en betalen.


Slimme software als helpende hand
Zij aan zij bier drinken, plakkerige menukaarten die van hand tot hand gaan en een ober die je bestelling komt opnemen: het is er voorlopig niet meer bij. “Als corona iets heeft laten zien, is het dat je snel moet kunnen veranderen en schakelen,” vertelt mede-oprichter Sjoerd. “We hebben midden in de coronacrisis software gelanceerd waarmee restaurants online bestellingen kunnen accepteren op hun eigen website, die vervolgens worden bezorgd of afgehaald. Daarnaast hebben we de mogelijkheid van QR-codes toegevoegd, waardoor gasten vanaf hun tafel kunnen bestellen en betalen. In het begin zag je dat restaurateurs wat huiverig waren, maar we hebben nu al het idee dat dit een toekomstbestendige oplossing is. Ook in niet-corona tijden.” Sinds afgelopen maandag draaien tientallen terrassen op hun software. Zo ook Fort aan de Klop. Ellen ter Horst: “De mannen van Spont hebben in korte tijd een contactloos bestel- en betaalsysteem op maat gerealiseerd. We zijn pas net begonnen maar zijn heel positief!"

All in one-kassasysteem
Waar je bij traditionele kassasystemen vaak verschillende partijen nodig hebt om een totaalplaatje aan te bieden, heb je aan all in one-kassasysteem Spont genoeg. Je kassa koppelen aan Uber Eats om eten af te laten halen, aan TheFork om te reserveren en aan Order me om met QR-codes van tafels te kunnen bestellen is daarmee verleden tijd. “Daarnaast hebben we Spont Reserveren ontwikkeld. Hiermee kunnen horecaondernemers voldoen aan de nieuwe regels omtrent het verplicht reserveren.”

Uitdagingen samen aangaan
Maar hoe bied je gasten nu dezelfde service, met minimale bediening? “Het zijn uitdagingen waar we samen voor moeten gaan,” aldus Sjoerd. “Luisteren naar onze klanten en hun gasten is cruciaal. Onze dienstverlening daar waar nodig op aanpassen ook. Want voor iedereen is dit een nieuwe werkelijkheid. Een werkelijkheid die minder sociaal en gezellig is, maar wel een werkelijkheid waardoor horecagelegenheden uit deze crisis kunnen komen. En waardoor gasten weer kunnen genieten van lekker eten en drinken buiten de deur.”