SCHIPHOL - Niko da Costa Gomez (26) uit Amsterdam is de winnaar van Instant Fame with The Frame, een landelijke kunstwedstrijd van Samsung en het Cobra Museum voor Moderne Kunst Amstelveen. Zes weken geleden startte de zoektocht naar hét kunsttalent van Nederland. Woensdagavond won de jonge kunstenaar een unieke expositieplek in het Cobra Museum. Zijn werk met de naam Mr. wordt daarnaast op alle The Frame-televisies in Nederland tentoongesteld.

Een optimistisch en authentiek werk
De jury was lovend over het werk van Niko. “Het is een intrigerend werk dat volgens ons, ondanks het wellicht oppervlakkige thema - haast in de trant van een smartlap - toch veel diepgang en gelaagdheid heeft. De kunstenaar heeft zijn kunstwerk opgebouwd vanuit verschillende technieken”, aldus juryvoorzitter Jop Ubbens. Ook vindt de jury het belangrijk dat het werk voor verschillende interpretaties uitlegbaar is. Het feit dat het werk vrolijk en aansprekend is van kleur - Caribisch bijna - bracht bij de jury een positieve vibe en gaf de doorslag om Niko tot winnaar uit te roepen.

“Ik ben heel blij dat mijn werk heeft gewonnen. Het is bijzonder dat mijn werk vanaf nu te zien is in het Cobra Museum en televisies door heel Nederland. Ik hoop dat iedereen mijn werk komt bekijken in het museum”, aldus Niko, de winnaar van Instant Fame with The Frame.

Nieuwe generatie kunstenaars
Samsung en het Cobra Museum voor Moderne Kunst Amstelveen organiseerden Instant Fame with The Frame om aandacht te schenken aan de nieuwe generatie Nederlandse kunstenaars. Tientallen werken werden ingestuurd en na duizenden stemmen stelde de eerste jury, bestaande uit Hilde de Bruijn (hoofdconservator Cobra Museum) en Rick Snabel (Samsung) de top drie samen. Jop Ubbens (kunstexpert, oud-voorzitter en veilingmeester van Christie’s Amsterdam) en Pablo Lucker (moderne kunstenaar) kozen uiteindelijk de winnaar.

“Onze missie bij Samsung is om mensen te helpen om het ogenschijnlijk onmogelijke te doen. We zijn heel blij dat we samen met het Cobra Museum de artistieke droom van Niko kunnen waarmaken en een springplank van zijn carrière mogen bieden”, aldus Rick Snabel, Product Manager Lifestyle Televisie Samsung Benelux. Het werk wordt vanaf 17 oktober twee weken lang geëxposeerd in de nieuwe collectie van het Cobra Museum op een Samsung The Frame televisie en opgenomen in de Samsung Art Store, waardoor het in heel Nederland op toestellen van The Frame te zien is.