Afgelopen nacht heeft het flink geregend na een lange periode van droogte. Door deze hevige buien is er rioolwater in het buitenwater terechtgekomen op een aantal plaatsen in het hele gebied van Waterschap Amstel, Gooi en Vecht geweest. Het Waterschap adviseert om in Amsterdam en een aantal andere gemeenten in het waterschapgebied de komende 3 dagen, tot en met woensdag 1 juli, niet te zwemmen in het oppervlaktewater.
Naast Amsterdam geldt dit advies ook voor het oppervlaktewater in Diemen, Amstelveen, Ouder-Amstel, Aalsmeer, Uithoorn, Nieuwkoop, De Ronde Venen, Weesp, Wijdemeren, Gooise Meren, Huizen, Blaricum, Laren, Hilversum, Stichtse Vecht, De Bilt, (een stukje van) Utrecht en Haarlemmerliede- Spaarnwoude. Bij zeer hevige buien kan het riool de hoeveelheid water niet altijd meer aan. Dan kunnen er overstorten plaatsvinden en is de kwaliteit van het water 3 tot 5 dagen slecht. Direct contact met water na hevige regenval leidt tot een verhoogd risico op gezondheidsklachten omdat er allerlei ziekteverwekkers in het oppervlaktewater terecht kunnen komen. Daarom wordt afgeraden om na hevige regenval te zwemmen in open water. Zwemmen is en blijft op eigen risico. Iedereen is zelf verantwoordelijk voor zijn gezondheid. De rol van Waterschap Amstel, Gooi en Vecht is het meten van de waterkwaliteit en het geven van informatie. Heeft u gezwommen in oppervlaktewater en ervaart u daarna maag- of darmklachten? Raadpleeg dan de informatie op de website van Thuisarts: https://www.thuisarts.nl/diarree/ik-heb-diarreeof https://www.thuisarts.nl/overgeven/ik-geef-over. Blijven de klachten aanhouden of maakt u zich zorgen, neem dan contact op met uw huisarts. |