AMSTERDAM - Het Stedelijk Museum Amsterdam verwerft een installatie rondom de eerste film van Isaac Julien en een grote serie zeefdrukken van (Sister) Corita Kent. Beide kunstenaars geven elk op eigen wijze artistieke uitdrukking aan sociaal onrecht, racisme en protest. Zij laten feilloos zien dat kunst onlosmakelijk verbonden is met verzet en verandering. De verwerving past binnen het verzamelbeleid van het Stedelijk, dat zich richt op de verbreding van meer perspectieven, verhalen en geschiedenissen in de collectie.

Rein Wolfs, directeur Stedelijk Museum: "Protest en verzet zijn van alle tijden. De grafische werken van Corita Kent raken nog altijd de huidige tijdsgeest. Zij brengt vanaf de jaren zestig haar protestboodschap over via messcherpe leuzen en een pakkende vormgeving waaraan vele generaties zich nog kunnen spiegelen. De installatie van Isaac Julien onderzoekt de tragische dood van Colin Roach in de jaren tachtig. Julien verzet zich met de film en foto's uit 1983 tegen de dominante geschiedvertelling door een ander perspectief te bieden op het verleden en daarmee een teken van protest af te geven op het politiegeweld in het heden."

De installatie Lessons of the Hour (Who Killed Colin Roach?) (1983/2019) combineert een serie archieffoto's en de eerste film uit 1983 van kunstenaar en filmmaker Isaac Julien (1960). Het werk reflecteert op de dood van de 23-jarige Colin Roach, die in 1982 werd neergeschoten bij de ingang van een politiebureau in Oost-Londen. Hoewel het bewijs anders aantoonde, beweerde de politie dat Roach zelfmoord had gepleegd. Julien bood met zijn film een ander noodzakelijk perspectief op de gebeurtenis, dan wat er constant in de media werd geschetst. Het werk appelleert niet alleen aan institutioneel racisme uit de jaren tachtig, maar verzet zich ook nu nog met onverminderde kracht tegen structurele discriminatie in het heden.

Het Stedelijk verwerft en ontvangt een aantal zeefdrukken van Corita Kent (1918-1986), ook wel bekend als Sister Mary Corita. Ze was een rooms katholieke zuster, kunstenaar en ontwerper. In de jaren 60 werd ze bekend als maker van grafisch werk met een sterk politiek engagement. Haar affiches zijn een voorbeeld van de Amerikaanse pop art en spreken zich uit tegen sociaal onrecht, racisme, armoede en de oorlog in Vietnam. Daarnaast speelde zij een belangrijke rol in het kunstonderwijs, als initiator van de zeer progressieve kunstafdeling van het Immaculate Hart College, waar belangrijke kunstenaars en ontwerpers als Charles & Ray Eames en John Cage langskwamen. De zeefdrukken krijgen een plek in de nieuwe collectieopstelling Everyday, Someday and Other Stories - 1950 – 1980.

Corita Kent, that man loves, 1967, zeefdruk op papier. Foto: Andrea Rossetti Met de genereuze steun van het Stedelijk Museum Fonds en het Mondriaan Fonds is de installatie van Isaac Julian verworven. Met de genereuze steun van het Stedelijk Museum Fonds, het Mondriaan Fonds en de Vriendenloterij zijn de zeefdrukken van Corita Kent verworven. Daarnaast zijn vier zeefdrukken van Kent aan het Stedelijk geschonken.

Eerder dit jaar maakte het Stedelijk Museum ook bekend de monumentale installatie Guess Who's Coming To Dinner Too? (2017-2019/20/21) van Patricia Kaersenhout gezamenlijk met Centraal Museum Utrecht, Frans Hals Museum Haarlem en Van Abbemuseum Eindhoven aan te kopen. En kocht het museum een groot aantal werken uit de tentoonstelling Surinaamse School aan.