SCHIPHOL - Volgens onderzoeksbureau TNO is de oorzaak van de storing op 24 juli, toen vliegtuigen 8,5 uur niet konden worden getankt, te herleiden naar een fout in de elektrische installatie bij werkzaamheden in februari van dit jaar.

Op 24 juli en 9 augustus werd Schiphol getroffen door een brandstofstoring. Vandaag presenteerde TNO de uitkomst van hun onderzoek naar de oorzaak. De storing op 24 juli, dat veroorzaakt werd door een losse nuldraad, zorgde voor tienduizenden gestrande reizigers en honderden geannuleerde en vertraagde vluchten.

De storing van 9 augustus, toen de brandstoftoevoer 1,5 uur plat lag, werd veroorzaakt door een een andere oorzaak, een serie valse noodstopalarmen op de D-pier. Het is niet aannemelijk dat er een verband is tussen beide storingen, concludeert TNO.

Het is nog niet duidelijk wie er voor de schade moet opdraaien, zeiden AFS en Schiphol tijdens een persconferentie. Claims van luchtvaartmaatschappijen zijn tot nu toe niet binnengekomen bij Schiphol, noch bij AFS. Wel hebben "enkele passagiers" een schadevergoeding gevraagd.

Onderzoek
TNO onderzocht in opdracht van Schiphol en AFS de grote brandstofstoring van Schiphol. Het bedrijf is verantwoordelijk voor de kerosinetanks en de leidingen op Schiphol. Het onderzoeksbureau adviseert de betrokken partijen te kijken naar de continuiteit van de brandstoftoevoer in de toekomst.