AMSTERDAM - Op 6 juni 2024 nemen ruim 700 kinderen door heel Nederland plaats in de directiestoel tijdens de tiende editie van JINC Baas van Morgen. JINC zet zich al twintig jaar in voor gelijke kansen voor alle kinderen en biedt met dit initiatief jongeren uit verschillende achtergronden de unieke kans om voor een dag de leiding te nemen in het Nederlandse bedrijfsleven.

In 2019 deed Azra Dogan mee aan JINC Baas van Morgen. Voor één dag mocht ze de touwtjes in handen nemen bij vakbond FNV. 5 jaar later werkt Azra na een stage bij datzelfde FNV voor 10 uur in de week als HR-medewerker. Door één dag behandeld te worden als directeur van de FNV kreeg ze zelfvertrouwen om zich meer uit te spreken, open te stellen en haar kwaliteiten te laten zien. Deze vaardigheid heeft ze moeten ontwikkelen en dat heeft goed uitgepakt vindt ze. Het heeft haar zelfvertrouwen goed gedaan. "Het is natuurlijk een korte dag, maar het is wel indrukwekkend!"

In Amsterdam verzorgt burgemeester Femke Halsema de opening van de dag
De jonge deelnemers staat een spannende dag te wachten. In Amsterdam verzorgt burgemeester Femke Halsema de opening van de ontbijtconferentie bij Move Amsterdam. Na een kennismaking tussen de bazenkoppels gaan ze naar de organisaties toe voor het middagprogramma. Hier krijgen de kinderen van binnenuit te zien hoe een bedrijf, gemeente, nieuwsmedium of culturele instelling in elkaar steekt. Dit geeft de Bazen van Morgen een flinke stoot zelfvertrouwen, een groter netwerk en meer kennis van de arbeidsmarkt.

Deelnemers 2024
De bijna 500 deelnemende organisaties variëren van ministeries tot beursgenoteerde ondernemingen. Een aantal Amsterdamse partners van JINC die meedoen zijn ABNAMRO, Amstelring, AT5, Deloitte, DHL, Gemeente Amsterdam, GVB, Johan Cruijff Arena en het UWV. Zij dragen bij aan het vergroten van de kansen van deze jongeren en tonen hun betrokkenheid bij maatschappelijke vraagstukken. Zie ook: Zij doen mee aan JINC Baas van Morgen 2024 - JINC.

Verbinden
JINC Baas van Morgen staat in het teken van het creëren van verbindingen tussen mensen en groepen die elkaar normaal gesproken niet zouden tegenkomen. De uitwisseling biedt alle deelnemers tal van voordelen. Leerlingen krijgen een stem en worden aangemoedigd om oplossingen aan te dragen voor de uitdagingen waar zij voor staan, terwijl bedrijven leren van de kijk van jongeren op zaken.

Vraagstuk en thema's
Deelnemende jongeren zien niet alleen hoe het er bij een bedrijf aan toe gaat. Naast dat ze worden rondgeleid, medewerkers ontmoeten geven ze de bedrijven advies over een onderwerp waar ze aan gewerkt hebben. Zoals: "Hoe kunnen we onze werkomgeving leuker en inspirerender maken, zodat werknemers meer plezier in hun werk hebben?" of "Hoe trekken we jong talent aan?" Zelf hebben de leerlingen aangegeven vooral de volgende thema's te willen behandelen als zij nu de baas zouden zijn: gezondheid, kansengelijkheid, bestaanszekerheid en sociale media.

Zelfvertrouwen
Het evenement heeft in voorgaande jaren al grote successen geboekt. Daniel Roos, algemeen directeur van JINC: "Niet alleen laten we heel Nederland zien hoe belangrijk het is om te investeren in al het talent van de toekomst. Maar het brengt ook verschillende werelden bij elkaar en stimuleert nieuwe perspectieven. JINC Baas van Morgen vergroot, net als de JINC-projecten uit de leerlijn, de leefwereld van kinderen, evenals hun zelfvertrouwen en zelfbeeld."

Beloftekaartje
Z
oeken de leerlingen op een later moment een stageplek, advies of begeleiding bij een baan? Dan hebben ze na deze onvergetelijke dag het telefoonnummer van een invloedrijke kruiwagen op zak. De zogeheten beloftekaartjes worden vaak ingezet en leiden tot waardevolle stappen richting de arbeidsmarkt.

Over JINC
JINC strijdt al 20 jaar met inmiddels ruim 200 medewerkers en 6.000 vrijwilligers, bijna 700 partners en ruim 500 scholen voor een maatschappij waarin je achtergrond niet je toekomst bepaalt. Om dat te bereiken, helpen we kinderen van 8-16 jaar in 30 stedelijke gebieden met sociaaleconomische achterstand aan een betere start op de arbeidsmarkt. In 2023 bereikte JINC 88.000 leerlingen. Sinds de oprichting in 2003 in totaal 600.000. Via het JINC-programma maken ze kennis met allerlei beroepen, ontdekken ze welk werk bij hun talenten past en leren ze solliciteren. Onafhankelijk onderzoek van SEOR (2022): "JINC is maatschappelijk waardevol; de persoonlijke veerkracht van jongeren neemt toe en JINC-projecten hebben een positieve impact op (studie- en loopbaan) keuzegedrag." JINC is een non-profit organisatie en wordt grotendeels gefinancierd door het bedrijfsleven.