SCHIPHOL - In de eerste helft van gebruiksjaar 2025 overschrijdt Schiphol vooralsnog geen normen voor het maximum aantal vluchten, de uitstoot van luchtverontreinigende stoffen (emissies), geluid en de veiligheid voor de omgeving (externe veiligheid). Wel signaleert de luchtvaartautoriteit van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT-Luchtvaartautoriteit) dat de geluidsruimte in 2 handhavingspunten halverwege het gebruiksjaar al voor meer dan 50% is verbruikt.
In 3 gevallen is zonder geldige reden afgeweken van een vertrekroute voor de nacht. De betreffende luchtvaartmaatschappijen kregen hiervoor een waarschuwingsbrief. Ook liggen de gerealiseerde aantallen vliegbewegingen voor het etmaal (53%) boven de prognose. Voor wat betreft het ongeoorloofd gebruik van de hulpmotor constateert de ILT-Luchtvaartautoriteit dat de naleving verbetert. Wel is de ILT-Luchtvaartautoriteit overgegaan tot het invorderen van een eerder opgelegde dwangsom aan KLM en Delta Air Lines. British Airways en Pegasus Airlines ontvingen een waarschuwing van de luchtvaartautoriteit. Dit staat in het Halfjaarverslag milieu en externe veiligheid Schiphol dat demissionair minister Tieman (Infrastructuur en Waterstaat) naar de Tweede Kamer heeft gestuurd.
Luchthavenverkeerbesluit Schiphol
Voor Schiphol gelden normen en regels die staan in het Luchthavenverkeerbesluit Schiphol (LVB). De ILT-Luchtvaartautoriteit ziet erop toe dat Schiphol, Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) en de luchtvaartmaatschappijen die gebruikmaken van Schiphol deze normen en regels naleven.
Anticiperend handhaven
Op aanwijzing van de minister handhaaft de ILT-Luchtvaartautoriteit anticiperend op het Nieuwe Normen en Handhavingsstelsel (NNHS), zoals vastgelegd in de ontwerpwijziging van het LVB. De luchtvaartautoriteit toetst aan het eind van het gebruiksjaar of handhavingspunten zijn overschreden. Als een overschrijding op een handhavingspunt het gevolg is van vliegen volgens het NNHS, dan kan de ILT-Luchtvaartautoriteit niet handhavend optreden.
Geluidsgrenswaarden
In nagenoeg alle handhavingspunten van het LVB is de geluidsruimte halverwege het gebruiksjaar voor minder dan 50% verbruikt. In de handhavingspunten 19 en 25 is de geluidsruimte voor meer dan 50% gebruikt. Voor mensen in de hoek van Uithoorn en Aalsmeer (handhavingspunt 25) is dit het derde jaar op rij dat de geluidsruimte dreigt te worden overschreden. De verbruikte geluidsruimte is gebaseerd op de vervangende grenswaarden die voor gebruiksjaar 2025 zijn vastgesteld vanwege groot onderhoud aan het banenstelsel van Schiphol. Deze zijn op 20 februari 2025 van kracht geworden. Vooralsnog voldoet de sector aan de regels van het vliegen volgens het NNHS.
Zonnepanelenpark Polderbaan
Begin 2025 ontstond er een veiligheidsrisico bij landingen op de Polderbaan, vanwege reflecties van een aangrenzend zonnepanelenpark. De Polderbaan werd tijdelijk een deel van de dag gesloten en vliegverkeer werd omgeleid naar andere banen. Dit had gevolgen voor de geluidsbelasting in de handhavingspunten bij die andere banen. LVNL registreert het afwijkende baangebruik en rapporteert dit aan de ILT-Luchtvaartautoriteit. Aan het einde van dit gebruiksjaar kan het definitieve effect op de geluidsbelasting worden vastgesteld.
Routegebruik
Gezagvoerders van straalvliegtuigen moeten ervoor zorgen dat het vliegtuig binnen een vertrek- of naderingsroute en boven een minimale vlieghoogte blijft. Gezagvoerders mogen hier alleen van afwijken om veiligheidsredenen of na een instructie van LVNL. De ILT-Luchtvaartautoriteit stuurde aan 3 luchtvaartmaatschappijen een waarschuwingsbrief vanwege het zonder geldige reden afwijken van vertrekroutes voor de nacht. LVNL overtrad de regels voor het routegebruik die voor hen gelden niet.
Gerealiseerde vliegbewegingen
De gerealiseerde aantallen vliegbewegingen voor het etmaal liggen met 53% boven het voorspelde aantal. De gerealiseerde aantallen vliegbewegingen voor de nacht blijven met 31% achter bij de gebruiksprognose. Ten opzichte van de eerste 6 maanden van gebruiksjaar 2024 is het aantal vluchten zowel voor het hele etmaal als voor de nacht met 2% toegenomen.