AMSTERDAM - “Ik vind het heerlijk om elke dag met mijn groep kinderen aan het werk te gaan. Het werk is zo wezenlijk, zo belangrijk. Je krijgt ook heel veel terug. En elke dag is anders, de afwisseling is enorm groot. Ja, ik ben hier echt op mijn plek”, glundert Hannah.

Hannah Heetebrij, zij-instromer op de openbare basisschool Montessorischool Steigereiland, en Ella Duijnker, directeur van deze school, vertellen bevlogen over het vak van leraar, het lerarentekort en het aanzien van het vak.

Instromen als leraar

Hoe kwam Hannah in dit vak terecht? “Als afgestudeerd psycholoog had ik steeds kortdurende baantjes. Het was een beetje aanmodderen. Begin dit jaar kreeg ik een baan als onderwijsassistent op deze school. Dat beviel goed.” Ook directeur Ella Duijnker was zeer tevreden. Zij vertelt: “Wij zagen haar kwaliteiten en haar kracht. We hadden geen enkele twijfel dat Hannah zou kunnen instromen als leraar, als zij-instromer. Dus boden we haar die mogelijkheid aan.”

Zoektocht in mezelf

Hannah: “Ik vond het een mooi aanbod, maar moest er goed over nadenken. Ik startte een zoektocht in mezelf. Past deze baan wel goed bij mijn academische studie? Is het niet zonde? Is het werk wel precies wat ik wil? Na twee weken was ik eruit. Ik ging ervoor, en liet alle mitsen en maren los. Dat voelde heel goed.”

Wel of niet geschikt?

Zij-instromen kan niet zomaar. Hannah vertelt: “Ik werd onderworpen aan een onderzoek, of ik wel geschikt ben en de juiste competenties heb. Twee mensen van de opleiding kwamen kijken in mijn les. Gelukkig werd ik toegelaten. Ik volg de verkorte opleiding. Binnen twee jaar moet ik mijn lesbevoegdheid halen, en in die periode moet ik ook voor de klas staan. Vorige week ben ik begonnen met de opleiding. Ja, heel spannend. Ik werk drie dagen voor de klas en ben ongeveer 1,5 dag per week kwijt aan de studie. Ik kan het goed combineren.”

Lerarentekort

Ella: “Wij zijn heel blij met Hannah. Het is mooi dat zij tegelijk werkt en de opleiding volgt. Zij heeft het echt in zich. Ja, ook wij merken dat er een lerarentekort is, hoewel op dit moment gelukkig alle 25 groepen bezet zijn. Maar vervangers zijn er niet. Als iemand langdurig uitvalt, hebben we een probleem.”

Meer waardering en erkenning

Ella: “Het vak van leraar kan wel wat meer waardering en erkenning gebruiken. Het zou helpen als de salarissen van leraren in het basisonderwijs omhoog gaan, dat is echt belangrijk. Wij zijn een grote school, met 600 leerlingen, en hebben ruimte voor extra ondersteunend personeel. Maar het is een dynamisch beroep. Je bent 5,5 uur intensief met de kinderen aan het werk. Dan moet je steeds alert zijn. Er is geen dag hetzelfde. En je kunt niet om drie uur vertrekken, daarna ligt er nog veel werk voor de volgende dag. Het is een prachtig beroep, leerkracht zijn: als je ervoor gaat krijg je er ook veel voor terug!"

Het doet er echt toe

Hannah beaamt dat de werkdruk hoog is. “Maar het werk geeft mij veel voldoening, en plezier. Ik kom niet uitgeput thuis, maar juist vol energie. Hannah denkt even na: “Dit werk raakt zo waar het in het leven om gaat. Het is heel wezenlijk, het doet er echt toe. Je helpt kinderen in een belangrijke fase van hun leven verder, je zorgt dat ze op een goede manier opgroeien. En ik krijg veel terug. Heel leuke reacties, waar ik echt van ga glimmen. Wat ik mensen die in dit vak in willen stappen, wil meegeven? Dat het vak nog uitdagender is dan je denkt.“

Ook leraar worden?

Amsterdam investeert 1,5 miljoen euro om het lerarentekort terug te dringen. Simone Kukenheim, wethouder onderwijs, wil met dit geld beurzen geven aan mensen die leraar willen worden maar geen studiefinanciering meer kunnen krijgen. Bijvoorbeeld aan zij-instromers, mensen die later in hun carrière overstappen naar een baan in het onderwijs.

Veel scholen in Amsterdam hebben al last van het lerarentekort. De verwachting is dat het tekort in het basisonderwijs oploopt naar ruim 400 vacatures in 2020. Wilt u leraar worden? op www.lievervoordeklas.nl vindt u informatie over mogelijkheden, opleidingen, studiefinanciering en vacatures.