BADHOEVEDORP - Rijkswaterstaat kan aan de slag met de verbreding van de A9 tussen de knooppunten Badhoevedorp en Holendrecht, bij Amstelveen. Dat is de conclusie van een uitspraak van de Raad van State.

Het werk start in 2020 en zou - als alles volgens planning verloopt - in 2026 klaar moeten zijn. Verantwoordelijk minister Cora van Nieuwenhuizen is verheugd dat dit deel van de A9 kan worden aangepakt. "We zorgen ervoor dat het verkeer in deze drukke regio beter kan doorrijden en we verbeteren de kwaliteit van de leefomgeving."

Verdiepte weg bij Amstelveen
Rijkswaterstaat begint in 2020 met het verbreden van de A9 tussen de knooppunten Badhoevedorp en Holendrecht naar vier rijstroken per rijrichting en een wisselbaan. Bij Amstelveen wordt de A9 over een lengte van 1,3 kilometer verdiept aangelegd, met drie overkappingen om te zorgen dat er minder lawaaioverlast is. Verder komt er veertien kilometer aan geluidsschermen.

Het besluit om het gedeelte van de snelweg ter hoogte van Amstelveen verdiept aan te leggen, zal veel inwoners van die gemeente tevreden stemmen. Het vorige plan, om de snelweg te verbreden en geen tunnel aan te leggen, stuitte op veel verzet. Amstelveners vreesden voor meer fijnstof en geluidsoverlast, zeiden ze in september vorig jaar voor de camera van NH Nieuws. "Waar de meeste mensen wonen, komt geen overkapping", klaagde een actievoerder. "En dat is bijzonder slecht."

Ingediende beroepen
Tegen het zogenoemde Tracébesluit 2017 waren bij de Raad van State zeven beroepen ingediend waarvan er drie later zijn ingetrokken en een niet-ontvankelijk is verklaard. De resterende drie beroepen zijn woensdag door de Raad van State ongegrond of niet-ontvankelijk verklaard.