AMSTERDAM - Na een geslaagde proef in de Sarphatistraat, krijgt nu ook het Frederiksplein rood fietsasfalt. Het plein wordt een fietsstraat. Auto’s zijn te gast en mogen er nog maximaal 30 kilometer per uur rijden.

Tijdens de spits passeren grote hoeveelheden fietsers het Frederiksplein. Ze kunnen dat dus binnenkort een stuk veiliger doen. Ook omdat het plein overzichtelijker wordt en het oversteken makkelijker. Het werk begint in het voorjaar van 2018.

Tramhaltes

De tramhaltes worden verplaatst. Er komt een halte in elke richting, na de kruising. Twee haltes worden langer, zodat er twee trams tegelijk kunnen stoppen: de halte richting Sarphatistraat en die richting Weteringschans. De halte op de kruising Westeinde/Stadhouderskade vervalt, omdat hij dicht bij de halte Westeinde ligt.

Investeringsagenda OV

De herinrichting van het Frederiksplein is onderdeel van de Investeringsagenda OV. Met de ingebruikname van de Noord/Zuidlijn en het nieuwe vervoerplan van het GVB verwachten we aanzienlijk meer tramverkeer op het Frederiksplein.

In de Investeringsagenda OV staan 300 maatregelen die ervoor moeten zorgen dat we een openbaar vervoernetwerk krijgen dat goed doorstroomt en betrouwbaar is. De ambitie is een toekomstvast OV-netwerk dat voorbereid is op de groei van de stad en rekening houdt met de leefkwaliteit.