AMSTERDAM - 10 juli 2017. Fietsenwinkel.nl heeft haar 50ste winkel in Nederland en België geopend. Het omnichannel bedrijf beleefd een uitstekend eerste helft van 2017, zo heeft de van origine pure online speler in de eerste maanden van dit jaar al 39 winkels geopend en zullen er nog meer volgen. Ook heeft het bedrijf flink geïnvesteerd in haar reparatie- en service netwerk waardoor nu meer dan 270 service-partners zich bij Fietsenwinkel.nl hebben aangesloten. Doel van deze investeringen; volledige ontzorging van de klant.

Fietsenwinkel.nl, inmiddels het bekendste retail fietsenmerk van Nederland en België, startte in 2012 als webshop en had op dat moment één fysieke winkel. De eerste jaren heeft het concern vooral ingezet om het online platform bekend te maken, echter in 2016 werden de voorbereidingen getroffen om het fysieke winkel netwerk op te bouwen.

Investering in fysieke winkels: eerst zien en voelen, dan kopen

Het zijn reuze stappen die Fietsenwinkel.nl zet in het uitbouwen van het fysieke winkel netwerk. In januari 2017 had het bedrijf 11 winkels operationeel, slechts enkele maanden later kent Fietsenwinkel.nl 50 winkels door heel Nederland en België. De winkels onderscheiden zich doordat ze veelal gevestigd zijn op zogenaamde ‘destinatie’-locaties aan de randen van de steden of dorpen. Daarnaast hebben de winkels een showroom van gemiddeld 600m2, een werkplaats en natuurlijk een testparcours waar de klant naar hartenlust alle courante fiets modellen en bovendien de ongekend populaire e-bikes kan uittesten.

Een van de oorzaken waardoor de klant de weg naar de fietsenwinkels met testparcours heeft gevonden is de opmars van de elektrische fiets. Volgens CEO van Fietsenwinkel.nl Bastiaan Hagenouw wil ‘vier op de vijf Nederlanders’ een fiets en met name de e-bike eerst zien, voelen en aanraken voordat tot aankoop wordt overgaan. “Wij zien onze online webshop en fysieke winkels nadrukkelijk als complementair. Klanten beginnen hun oriëntatie op onze website, komen voor deskundig advies en een testrit naar onze winkel, waarna ze uiteindelijk de aankoop doen.”

Destinatie-locaties

Fietsenwinkel.nl richt zich nadrukkelijk niet op locatie in het hart van de stad of het drop. Het zijn ruime panden aan de randen van de steden, waar klanten gratis kunnen parkeren en de mogelijkheid hebben om proef te rijden op eigen terrein. “In januari 2017 hadden we ons tot doel gesteld dat 90% van consumenten binnen 30 minuten rijden bij een van onze winkels moest kunnen zijn, voor het eind van dit jaar. Dit streven hebben we met de opening van onze 50ste winkel nu al behaald” aldus Hagenhouw.